Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه پرخاشگری دانش آموزان را کاهش دهیم؟

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 14 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : خشم ،پرخاشگری ،پیر ،برچسب ،انتقاد ،پریسا ،رفتاری ،تهدید ،اندیشه ،احساس ،زندگی ،ذهنی ،خشم بی‌تناسب و خطای شناختی ،خطای شناختی ،دیدگاه ،مهار خشم ،پیر دانایی ،واکنش‌های شرطی ،واکنش پریسا ،مادر بزرگ مادری ،واکنش‌های شرطی‌شده ،تونل زمان ،تعمیم مبالغه ،خطای شناختی زندگی ،تفکرات خشم ،کار ،تعمیم مبالغه‌آمیز ،خشم و پرخاشگری ،شرایط دست دادن احساس خشم ،گونه‌ای واکنش

خلاصه ماشینی:

"حتی وقتی اشخاص‌ با لحنی دوستانه و به تناسب از او انتقاد می‌کردند،همان گونه واکنش‌ نشان می‌داد که در برابر مادرش نشان می‌داد و این عبارت‌ها به ذهنش‌ می‌رسید:«خیال می‌کنند که کی هستند؟»چرا دست از سرم‌ بر نمی‌دارند؟!چرا همه این اندازه انتقادگر هستند؟» این‌ها جملگی افکاری بودند که او در کودکی تجربه کرده بود و در برخورد با هر انتقاد،به یاد انتقادهای مادرش می‌افتاد و به گونه‌ای‌ واکنش نشان می‌داد که انگار یک کودک است و به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. وقتی مجموعه‌ای از واکنش‌های شرطی شده روی زندگی شما اثر می‌گذارند،بهتر است به آن‌ها برچسب توصیفی بزنید تا به راحتی‌ آن‌ها را شناسایی کنید. وقتی‌ که پریسا به این موضوع توجه کرد،نتیجه گرفت که مادرش در نشان‌ دادن مهر و محبت خود از توانایی کافی برخوردار نبود و پریسا هم‌ برای پیوند برقرار کردن با مادرش می‌خواست هر طور شده است او را راضی کند. برای همین،وقتی پریسا مرتکب‌ اشتباه می‌شد،احساس خشم فراوان می‌کرد و در مقام سرزنش و تحقیر خودش حرف می‌زد: و این واکنش‌های شرطی شده اغلب حالت ناهشیار دارند و باید آن‌ها را به درستی شناسایی کرد. 3. اندیشه‌های بایددار در این خطای شناختی از قوانین بی‌انعطافی درباره‌ی رفتار خود و دیگران استفاده می‌شود. 7. ذهن خوانی کسی که از این تفکر غیر منطقی استفاده می‌کند،درباره‌ی نظر و طرز فکر دیگران قضاوت شتابزده دارد و درباره‌ی واکنش دیگران‌ نسبت به حوادث،به فرضیه سازی دست می‌زند؛برای مثال: به این دلیل با من این طور رفتار کرد که حسود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.