Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه ی عوامل آموزشگاهی و خانوادگی مؤثر در خلاقیت

نویسنده:

(4 صفحه - از 50 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : خلاقیت، بررسی رابطه‌ی عوامل آموزشگاهی، رابطه‌ی عوامل آموزشگاهی و خانوادگی، خانواده، پژوهش، دانش‌آموزان، عامل آموزشی، عوامل، اجتماعی، عنصر ابتکار و کل خلاقیت

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش،عوامل آموزشگاهی(شامل‌ پیشرفت تحصیلی،روش تدریس معلم و رشته‌ی تحصیلی دانش‌آموز)،عوامل خانوادگی(شامل پایگاه‌ اقتصادی-اجتماعی،میزان تحصیلات والدین و ساخت خانواده)و جنسیت،عوامل پیش بین و خلاقیت و عناصر آن،عامل ملاک بوده است. از عوامل آموزشگاهی مطرح در این پژوهش،عامل پیشرفت تحصیلی و روش تدریس معلم،با خلاقیت‌ رابطه‌ی معناداری ندارد و عامل رشته‌ی تحصیلی با عناصر سیالی،ابتکار و بسط،رابطه‌ای معنادار دارد. 2. از عوامل خانوادگس مطرح دراین پژوهش،عامل پایگاه اقتصادی-اجتماعی با عناصر سیالی و انعطاف پذیری،عامل جمعیت خانواده با عناصر سیالی و بسط،عامل مرزهای طبیعی خانواده با عنصر ابتکار و کل خلاقیت،و عامل تحصیلات والدین با عناصر سیالی،بسط،انعطاف پذیری و کل خلاقیت رابطه‌ی‌ معناداری دارد و عامل سلسله مراتب قدرت خانواده با خلاقیت رابطه‌ی معناداری ندارد. 3. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین خلاقیت و جنسیت رابطه‌ی معناداری وجود دارد و پسران در عناصر سیالی،انعطاف پذیری و کل خلاقیت از دختران بالاتر هستند. این پژوهش همچنین نشان داد که بین روش تدریس معلم با خلاقیت رابطه‌ی معناداری وجود ندارد یافته‌ی این پژوهش با پژوهش یزدچی(1379)هم سو است. وجود رابطه بین پایگاه‌ اقتصادی-اجتماعی خانوده با عناصر خلاقیت را می‌توان چنین تبیین‌ کرد که خانواده‌هایی که پایگاه اقتصادی-اجتماعی بالاتری دارند، احتمالا شرایط محیطی و وسائل لازم برای پرورش توانایی‌های خلاق‌ را بهتر از خانواده‌های دیگر برای فرزندان خود مهیا می‌کنند. هر چند که یافته‌های پژوهش حاضر نشان دادند که بین‌ جمعیت خانواده و عناصر بسط و سیالی رابطه وجود دارد،اما این‌ رابطه چشمگیر نبوده است و فقدان رابطه‌ی عناصر دیگر و کل خلاقیت‌ برتری دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.