Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه های فلسفی روان شناسی مثبت گرا

نویسنده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : ریشه‌های فلسفی روان‌شناسی مثبت‌گرا ،روان‌شناسی مثبت‌گرا ،روان‌شناسی مثبت ،اخلاق ،انسان ،روان‌شناسی مثبت‌گرا و نگاه ارسطویی ،طبیعت انسان ،ارسطویی ،رویکرد ،بیماری ،فضائل ،سلیگمن ،توانمندی‌ها ،نگاه ،فلسفه ،مفروض‌های اساسی روان‌شناسی مثبت‌گرا ،علمی ،اصل موضوعه ،فلسفه‌ی اخلاق ،عنوان مفروضه‌های نگاه علمی ،بررسی روان‌شناسی مثبت‌گرا ،اجتماعی ،گزاره‌های ،مفروضه‌های ،نگاه ارسطویی به طبیعت انسان ،عنوان مفروض‌های اساسی روان‌شناسی ،منش‌های ،انتشارات سروش ،فرد ،رویکرد اخلاق ارسطویی

خلاصه ماشینی:

"بر خلاف دیدگاه بدبینانه‌ی رایج در جریان غالب روان‌شناسی و تأکید آن بر آسیب‌شناسی و بیماری‌های روانی،روان‌شناسی مثبت می‌کوشد،با مفروضه‌های‌ ارسطویی خود به طبیعت انسان بنگرد;مفروضه‌هایی که انسان را دارای انگیزه‌های‌ درونی برای نیکی و کمال می‌دانند. ریشه‌ی این تلقی منفی از انسان را می‌توان در آرای توماس هابز(1679-1588)جست‌وجو کرد و شاید بتوان او را اولین کسی دانست که چنین دیدگاه منفی گرایانه‌ای‌ از طبیعت بشر را عنوان کرده است. حال این پرسش‌ها که در رابطه با روان‌شناسی مثبت‌گرا مطرح‌ می‌شوند که:آیا مسائلی کلی،چون طبیعت خیر یا شر،و اجتماعی‌ یا فردگرا بودن انسان،قابل طرح در گفتمان علمی هستند؟آیا با این‌ مسائل می‌توان به عنوان فرضیاتی قابل بررسی،قابل ابطال و علمی، برخورد کرد؟ در پاسخ به این پرسش‌ها می‌توان گفت،به مسائلی چون طبیعت‌ انسان در روان‌شناسی نه به عنوان گزاره‌های علمی،بلکه به عنوان‌ مفروضه‌های نگاه علمی برخورد می‌شود. هر چند روان‌شناسی مثبت‌گرا تا حدودی چشم‌انداز تکاملی و داروینی را هم در نگاه به طبیعت انسان لحاظ می‌کند[سلیگمن، 2002؛سلیگمن و چیکسنت میهالی،2000]،اما اندیشه‌ی بنیادی‌ روان‌شناسی مثبت‌گرا در اعتقاد به گرایش افراد برای بهبودبخشی به‌ خود،به عنوان انسان‌هایی خوب و زیستن در حقیقت بالقوگی‌ها، نشانگر گرایش به سنت ارسطویی است‌[جرجنس و نافستید،2004]. سلیگمن مواردی را که به عنوان‌ مفروض‌های اساسی روان‌شناسی مثبت‌گرا شناخته می‌شوند،به‌ این ترتیب بیان می‌کند: الف)چیزی به عنوان طبیعت انسان وجود دارد؛ ب)منش،خود را در دو شکل زیربنایی نشان می‌دهد یکی‌ منش‌های بد و دیگری منش‌های نیکو[جرجنسن و نافستید،2004]. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان از اصول‌ موضوعه‌ی آمیخته به ارزش و اخلاق چون طبیعت نیک انسان، گزاره‌های بی‌طرف و ابطال‌پذیر علمی را استخراج کرد؟ زیرنویس (به تصویر صفحه مراجعه شود) منابع 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.