خلاصه ماشینی:
"برای انتخاب همیاران مشاور در دبیرستان،بعد از مصاحبه با آنها و توضیح ماهیت طرح مشاورهی همتایان و بعد از کسب اطمینان از علاقهی آنها به شرکت در طرح،تعدادی از دانشآموز(مثلا 30 نفر در کل دبیرستان) از میان دانشآموزان هر چهار پایهی اول،دوم،سوم و چهارم دبیرستان انتخاب میشوند.
مشکلاتی را که عموما دانشآموزان با همیاران مشاور مطرح میکنند، عبارتاند از: مشکل با اعضای خانواده مشکل در ارتباط با دوستان و همکلاسیها و مشکل در ارتباط با دبیران(در دبیرستانها) همیاران مشاور در رویارویی با مشکلات مراجعین،به فعالیتهای زیر دست میزنند: آیا نمیتوان به نوجوانان دانشآموز، تکنیکهای مشاورهای را به منظور کمک به همسالانشان آموزش داد تا به صورتی سازمان یافته،به یاری همسالان خود بشتابند؟ در مشاورهی همتایان،بر «صحبت کردن و بیان مسئله»تمرکز میشود،نه«اقدام عملی».
صحبت با یک همسال،غالبا به دانشآموز کمک میکند تا از طریق تخلیه و بیرون ریختن عواطف فروخورده، احساس راحت شدن و راحتی را تجربه کند (به تصویر صفحه مراجعه شود) گاهی همیاران مشاور به عنوان میانجی،باعث صلح و آشتی بین آن گروه از دوستان دانشآموزی میشوند که در لحظات عصبانیت ناخواسته از یکدیگر دلگیر و ناراحت شدهاند.
هرچند که دانشآموزان راجع به فعالیت همیاران مشاور در مدرسه دید مثبتی دارند،اما خود همیاران گاهی احساس سرخوردگی را تجربه کردهاند؛مانند مواقعی که مراجع آنها حرف نزند،یا همهی راهحلها را با عبارت«فایده ندارد»رد کند،و به همیار در مورد این که«ارج و منزلت یک یاور و کمک کنندهی را دارند»4،بازخورد منفی بدهد."