Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی ورودی

نویسنده:

(5 صفحه - از 58 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تفسیر پاسخ‌های پیش‌دانسته شاگردان جدولی، ارزشیابی ورودی، دانش‌آموزان، یادگیری دانش‌آموزان اطلاعات لازم، آزمون، آموزش، مهارت‌ها، معلم، یادگیری درس جدید لازم

خلاصه ماشینی:

"ارزشیابی‌ ورودی فرشته موسوی* (به تصویرصفحه مراجعه شود) در اولین گام فرایند یاددهی-یادگیری در می‌یابیم که‌ یادگیرنده،پاره‌ای از مهارت‌ها،اطلاعات و نگرش‌ها را که با موضوع آموزش متناسب هستند،همراه خود وارد موقعیت‌های‌ یادگیری جدید می‌کند. بنابراین اگر در سال تحصیلی جدید به‌ دانش‌آموزان سال قبل خود،در پایه بالاتر آموزش می‌دهید، نیازی به انجام ارزشیابی ورودی ندارید؛به این دلیل که نتایج‌ ارزشیابی پایانی سال قبل می‌تواند نقش ارزشیابی ورودی را نیز برای سال جدید ایفا کند. برای‌ درک بهتر این دو مفهوم و چگونگی استفاده از نتایج آزمون به‌ نمودار زیر دقت کنید: تهیه و اجرای آزمون ورودی همان‌طور که گفته شد،یکی از هدف‌های اصلی ارزشیابی‌ آغازین این است که رفتار ورودی دانش‌آموزان را در رابطه با نقطه‌ی‌ شروع درس تعیین کند. به این منظور اولین قدم آن است که رفتارهای ورودی لازم‌ برای درس جدید مشخص شوند. بنابراین پاسخ نادرست‌ شاگردان به هر یک از پرسش‌های پیش‌دانسته نشانه‌ی نداشتن‌ معلومات مورد نظر برای یادگیری مطلب جدید است. چگونه تشخیص دهیم که کدام شاگرد ضعیف‌تر از حد متوسط است و آمادگی فراگیری درس جدید را ندارد؟ به این منظور،معمولا در هر نظام ارزشیابی،از نظر درجه‌بندی توانایی‌ها(عالی،خوب،متوسط،ضعیف) معیارهایی وجود دارد. به این معنی که شاگردانی که در آزمون به‌ 90 درصد پرسش‌ها پاسخ درست بدهند،با عنوان عالی توصیف‌ می‌شوند و می‌توان گفت که تقریبا به یادگیری کامل رسیده‌اند. در این آزمون،ملاک تعیین ضابطه توجه به هدف‌ آزمون است: هدف اول از اجرای آزمون مشخص کردن شاگردانی است‌ که آمادگی لازم برای یادگیری درس جدید را ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.