Skip to main content
فهرست مقالات

مهارت های علمی در تدریس علوم زمین

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، مهارت، علمی، آب مقطر، زمین‌شناسی، طراحی، محلول، آب، دانش‌آموز، اشباع

خلاصه ماشینی:

"مهارت‌های علمی در علوم زمین به طراحی و تدریس این فعالیت علمی که به کتاب‌ زمین‌شناسی سال سوم متوسطه مربوط است،توجه‌ کنید: بلور بسازید وسایل و مواد مورد نیاز لیوان شیشه‌ای کاملا تمیز،آب مقطر،نخ نازک‌ پلاستیکی،نی نوشابه،کاغذ صافی،پودر کات‌کبود O 2 H 5 و 4 CuSO ،یا پودر زاج سبز O 2 H 2 و 4 FeSO ،یا پودر شکر،یا پودر نمک و یا پودر زاج سفید 3(4 (SO )2 Al و O 2 H 2 و 4 SO 2 K ،تکه‌ی کوچکی از کات‌ کبود یا تکه‌ی کوچکی از زاج سبز،یک تکه‌ی کوچکی از زاج سفید،قاشق‌ پلاستیکی یک‌بار مصرف. شما طراحی کنید اکنون آزمایشی طراحی کنید که با انجام آن بتوانید به این‌ سؤالات پاسخ دهید: الف)آیا دمای محیط(سرعت تبخیر یا سرعت تبلور)در اندازه‌ی بلور تأثیر دارد؟ ب)آیا حجم ماده‌ی حل‌شونده در اندازه‌ی بلور تأثیر دارد؟ اکنون با کمی دقت و با مرور آنچه در بحث گذشته گفته شد می‌توان دریافت که دانش‌آموز در انجام این فعالیت می آموزد که: بلورها در طبیعت چگونه تشکیل می‌شوند؛ برای تشکیل بلورها چه شرایطی لازم است؛ تعربف محلول اشباع،محلول تحت اشباع و محلول فوق‌ اشباع چیست؛ مراحل تشکیل بلور در طبیعت کدامند؛ نقش هسته‌ی اولیه در تشکیل بلور چیست؛ چرا بلورها در طبیعت به شکل‌های متفاوتی دیده می‌شوند، ... می‌اندیشید دانش‌آموز با انجام این کارها چه چیزهایی یاد می‌گیرد؟ او با انجام این کارها مهارت پیش‌بینی کردن را تمرین می‌کند و می‌آموزد که با توجه به مشاهده‌ی وضع موجود و دانسته‌ها، اطلاعات و تجربیات قبلی خود،می‌تواند پیش‌بینی کند که برای‌ تهیه‌ی محلول اشباع چه‌قدر از ماده‌ی حل‌شدنی را باید در آب‌ حل کند،و یا پیش‌بینی کند که با توجه به شرایط آب و هوایی‌ منطقه چه مدت طول می‌کشد تا بلور درست شود و یا..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.