تازه های زمین شناسی

گزارشگر:

"یکی از محققان به‌ نام دوماک‌1در این زمینه بیان داشته است‌ که:قطب جنوب در سال‌های اخیر ورقه‌های یخی را از دست‌ داده است که مجموعا حجمی معادل 825/4 مایل مکعب(معادل‌ 28 کیلومتر مکعب)را به خود اختصاص می‌دهد. تعیین سن شهاب سنگ‌ها مطالعات جدیدی که نتیجه‌ی آن‌ها در مجله«نیچر»8منتشر شده است نشان می دهند،روش‌های سنتی که سابقا برای تعیین‌ سن شهاب‌سنگ‌ها،و با شمارش تعداد اثرات حفرات موجود در سن آن‌ها صورت می‌گرفت،برای تعیین سن 443 شهاب‌سنگ‌ کارآمد نیست. مقاله‌ای که این خبر طی آن به چاپ رسیده است،در مورد پیشرفت‌هایی که در طول دو سال اخیر نصیب محققان شده و همچنین آخرین نتایج تحقیقات آن‌ها(به تصویرصفحه مراجعه شود) صحبت کرده است. comẒ مقاله‌ی جدید منتشر کرده است که‌ جزئیات آن نشان می‌دهند،چگونه همکاری فیزیکدانان و زمین‌شناسان به پیدایش روش‌های جدیدی برای مطالعه‌ی درون‌ زمین می‌انجامد. با وجود این که انتقال غبارات آفریقایی در تمام طول زمان زمین‌شناسی اتفاق‌ می‌افتاده است،اما نکته‌ی قابل توجه آن است که مقدار این مواد (به تصویرصفحه مراجعه شود)بسیار افزایش پیدا کرده و ترکیب ذرات‌ نیز نسبت به 40 سال گذشته تغییر یافته‌ است. شواهد به دست آمده از تصویرهای‌ گرفته شده از این آتشفشان‌ها که دارای وضوح بسیار بالایی هستند، نشان می‌دهد که این حوادث بارها و بارها در طول زمان گذشته‌ زمین‌شناسی رخ داده است. محققانی که این نظریه را مطرح کرده‌اند،قصد دارند نشان دهند،هر زمان که منظومه‌ای شمسی در حال عبور از بازوی مارپیچی کهکشان راه شیری بوده است،زمین بسیار بیش‌تر از قبل در معرض اشعه‌های کیهانی قرار می‌گرفته است و این امواج‌ با فراوانی بیش‌تری به اتم‌های اتمسفر برخورد می‌کرده‌اند."