Skip to main content
فهرست مقالات

از دو بیتی های پیوسته تا چهار پاره

نویسنده:

(3 صفحه - از 57 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : شعر، قافیه‌اند، نیما یوشیج، بیتی‌های پیوسته ابو القاسم لاهوتی، مصراع، قافیه‌بندی، بیتی‌های پیوسته نیما یوشیج، شعرهای نیما یوشیج، بیتی‌های پیوسته، ابو القاسم لاهوتی

خلاصه ماشینی: "» مدار افتخار:شمس کسمایی «ما در این پنج روز نوبت خویش‌ چه بسا کشتزارها دیدیم نیک بختانه خوشه‌ها چیدیم‌ که ز جان کاشتند مردم پیش» زارعین:شمس کسمایی و چنین است شعر«ای جوان ایرانی»خانم کسمایی که‌ گرچه از نظر قافیه بندی نه مثل دو بیتی‌ها پیوسته ابو القاسم‌ لاهوتی است و نه مثل شعرهای جعفر خامنه‌ای؛به گونه‌ای‌ باز شکل آن همان دو بیتی‌های پیوسته است با این تفاوت که‌ شعر از چهار بند تشکیل شده است؛که در آن اصول قافیه بندی‌ دو بند اول همان است که در نمونه‌های بالا از شعرهای لاهوتی‌ و خامنه‌ای دیدیم و در آنها مصراع اول با چهارم و مصراع دوم‌ با سوم هم قافیه‌اند. در بین آثار ملک الشعراء بهار دو قطعه شعر در قالب دو بیتی‌های پیوسته‌ وجود دارد،که عبارتند از«سرود کبوتر»و«افکار پریشان»؛ که اصول قافیه بندی آن‌ها؛همان است که در شعرهای گروه‌ دوم جعفر خامنه‌ای دیدیم،یعنی در هر بند از شعر در مصراع‌های اول با سوم هم قافیه‌اند و مصراع‌های دوم با چهارم‌ و در اینجا دو بند از هر کدام را با هم می‌خوانیم: «از بر این کره پست حقیر * آنچه امروزه به قالب چهار پاره‌ شهرت دارد؛پیش از نیما یوشیج‌ سابقه نداشته است و از ابداعات‌ مشخص نیما یوشیج است و با انتشار این چهار پاره‌های‌ نیما یوشیج است که شاعران‌ جوان به پیروی از نیما به‌ سرودن شعر در آن قالب‌ پرداختند و به تدریج قالب‌ چهار پاره به عنوان قالبی نو در بین شاعران معاصر و پیروان‌ نیما یوشیج رواج یافت."

صفحه:
از 57 تا 59