Skip to main content
فهرست مقالات

روش های نقد و فهم متون ادبی معاصر

نویسنده:

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : هنری، ادبی، نقد، شاعر، فهم، شعر، منتقد، خلاقیت، خواننده، داستان، نمادها، لذت، آفرینش، اثر، تخیل، نقد ادبی، واژه‌ها، فهم متون ادبی معاصر، کثرت، آثار هنری و ادبی، اثر هنری، مادر، حافظ، درون‌مایه، احساس، آشنا، نقد و فهم متون، وحدت، پیام، انسان

خلاصه ماشینی: "این است که منتقدان در نشان دادن نقاط ضعف و قوت آثار هنری و یا بیان دقایق و ظرایف آن‌ها،مهارت خاصی دارند و حتی گاه از خود هنرمند نیز در تفسیر و توضیح آثار وی تواناترند. احساس هنری اگر هم بیان نشود،هم‌چنان ارزش دارد البته‌ فقط برای هنرمند-ولی تنها با بیان شدن است که به دیگران منتقل می‌شود و تشخص می‌یابد. راز خلاقیت هنرمند در این است که حجاب‌های ضخیم از خود بیگانگی‌ها را از برابر روح زیبای آدمی کنار می‌زند و بکارت و اصالت آن‌را عرضه می‌کند. اما مهم این است که‌ هنرمند،ابتدا از همه‌ی نمودهای محیطی رها می‌شود،در فضای«بی‌ فضایی»سیر می‌کند فراتر از زمان و مکان خود می‌پرد،آن‌گاه عمل‌ خلاقیت انجام می‌گیرد. در نقد ادبی نیز مجموعه‌ی آگاهی‌های منتقد یا خواننده در فهم و دریافت اثر هنری نقش اصلی را دارد و داوری‌ها بر این مبناست کار منتقد،نقب زدن به دنیای تودرتوی اثر هنری است. تفاوت‌ منتقد با دیگر خواننده‌ها فقط در این است که منتقد کشف خود را به‌ صورت کتبی یا شفاهی به دیگران اعلام می‌کند ولی خواننده‌ی عادی‌ به دلایلی،از ابراز آن خودداری می‌نماید. از نظر ظاهر و ساختار شعر نیز پرسش‌هایی هست: -چرا شعر این‌قدر موجز و کوتاه است؟ -آیا واژه‌ای از آن قابل حذف است یا خیر؟ -شکل نگارشی آن تناسبی با محتوا دارد یا خیر؟ -آیا این مضمون و درون‌مایه در قالب‌های دیگر شعر فارسی قابل‌ بیان بود یا نه؟ بعد از کشف و تأویل نمادها،کار مهم دیگر تفاوت گذاردن بین‌ درون‌مایه یا بن‌مایه و موضوع و پیام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.