Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد الگوی دریافت مفهوم در آموزش آرایه های ادبی

نویسنده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلیدواژه ها : کنایه ،فرضیه ،آرایه‌های ادبی ،تلمیح ،برنامه‌ی درسی ،ساختار محتوا ،اهداف درس ،زیبایی کلام ،تفکر استقرایی ،پیش سازمان‌دهنده ،شناسایی مفهوم ،ارزیای مفاهیم ،تحلیل تفکر ،اصول آموزشی و مراحل تدریس

کلید واژه های ماشینی : کاربرد الگوی دریافت مفهوم ،آرایه‌های ادبی ،آموزش آرایه‌های ادبی ،درس آرایه‌های ادبی ،الگوی دریافت مفهوم در آموزش ،الگوی دریافت مفهوم ،تدریس ،کاربرد ،تلمیح ،مفهوم ،دانش‌آموزان ،کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی ،آموزش زبان و ادبیات فارسی ،زبان و ادبیات فارسی ،آموزش زبان و ادب فارسی ،معلم ،کنایه ،درس آرایه‌های ادبی به‌دلیل انطباق ،درس آرایه‌های ادبی معلم ،دانش‌آموزان درباره‌ی مفهوم تلمیح ،ماهیت درس آرایه‌های ادبی ،مراحل تدریس براساس الگوی دریافت ،تدریس براساس الگوی دریافت مفهوم ،کلاس ،ماهیت ،آرایه‌ی تلمیح با الگوی دریافت ،مقالاتی کاربرد الگوهای نوین تدریس ،تدریس در آموزش زبان ،زبان و ادبیات فارسی تشریح ،مرحله‌ی

اهداف و ساختار محتوای کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی به لحاظ پیروی از نگرش‌های نوین در امر برنامه‌ریزی طوری تنظیم و تدوین شده‌اند که‌ برای موفقیت در تدریس،شیوه‌های نوینی را می‌طلبند.همان‌طور که در شماره‌های 54 تا 55 ملاحظه شد،طی سلسله مقالاتی کاربرد الگوهای نوین‌ تدریس در آموزش زبان و ادبیات فارسی تشریح و تبیین گردید،یکی از این الگوها،الگوی دریافت مفهوم است که در این شماره کاربرد آن را در درس‌ آرایه‌های ادبی به دلیل انطباق با ماهیت آن نشان داده‌ایم.

خلاصه ماشینی:

"به طرح شماره‌ی 2 توجه کنید: @مرحله‌ی اول *بررسی نمونه‌های ارائه شده: 1- ما قصه‌ی سکندر و دارا نخوانده‌ایم‌ از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس 2- حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج‌ فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست 3- مزرع سبز فلک دیدم و داس مه‌نو یادم از کشته‌ی خویش آمد و هنگام درو 4- یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد آن‌که یوسف به زرنا سره بفروخته بود 5- یارب این آتش که در جان من است‌ سرد کن آن‌سان که کردی بر خلیل 6- سر من مست جمالت،دل من رام خیالت‌ گهر دیده نثار کف دریای تو دارد 7- شاه ترکان سخن مدعیان می‌شنود شرمی از مظلمه‌ی خون سیاووشش باد 8- جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور روی موسی عمرانم آرزوست *ساختن فرضیه درباره‌ی ویژگی‌های‌ مشترک ابیات *پیش‌بینی مفهوم موردنظر(تلمیح) *بیان نظرات توسط دانش‌آموزان درباره‌ی‌ تلمیح در ابیات @مرحله‌ی دوم *بررسی نمونه‌های زیر و گذاشتن‌ علامت یا در مقابل ابیات: 1- در شب قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن‌ سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود 2- سایه‌ی معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود 3- خوشا نماز و نیاز کسی که از سردرد به آب دیده و خون جگر طهارت کرد 4- زروزگار به رنجم ز دوستان محروم‌ چو مرتضی ز خلافت،چو فاطمه ز فدک 5- یاد یاران یار را میمون بود خاصه کان لیلی و این مجنون بود 6- هنگام تنگ‌دستی در عیش کوش و مستی‌ کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را 7- پدرم روضه‌ی رضوان به دو گندم بفروخت‌ من چرا ملک جهان را به جوی نفروشم 8- دانه باشی مرغکانت برچینند غنچه باشی کودکانت برکنند بررسی نظرات دانش‌آموزان به منظور تأیید آن‌ها درباره‌ی تلمیح ارزیابی نظرات به منظور ارزیابی میزان‌ دریافت مفهوم تلمیح @مرحله‌ی سوم *اصول و معیارهای آموزشی آرایه‌های‌ ادبی براسا الگوی دریافت مفهوم *بیان چگونگی پی‌بردن به مفهوم تلمیح‌ در نمونه‌های داده شده *بیان نحوه‌ی تفکر درباره‌ی مفهوم تلمیح *بیان ویژگی‌های کلامی که آرایه‌ی تلمیح‌ دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.