Skip to main content
فهرست مقالات

تأملات (7): شعر منثور

نویسنده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شعر منثور، شاعر، نثر، شاملو، شعر سپید، موسیقی، قافیه، نثر شاعرانه، شعر نیمایی

خلاصه ماشینی:

"که می‌گفت قلب را شایسته‌تر آن که به هفت شمشیر عشق در خون نشیند این سیر پختگی در سروده‌های بعدی‌ شاملو که در آن‌ها منطق شعری با بهره‌گیری‌ از همه‌ی عناصر شاعرانه حتی گاه قافیه و وزن-به‌جا و تأثیرگذار-احساس می‌شود، تداوم می‌یابد: *نگاه دوم؛تاریخچه اگر از نمونه‌های درخشانی که در ادبیات‌ سنتی‌ما مانند بخشی از شطحیات صوفیانه، قطعاتی از آثار عین القضاة،تذکرة الاولیای‌ عطار،حتی برش‌هایی درخشان از تاریخ‌ بیهقی بگذریم،شعر منثور در ایران پدیده‌ای‌ تازه و نزدیک به روزگار ماست که عمدتا تحت‌تأثیر شعر اروپایی ظهور و بلوغ یافته‌ است. درست است که شاملو در سال 6231 با مجموعه‌ی ناموفق آهنگ‌های فراموش‌ شده،شعر منثور را جدی‌تر و روشن‌تر مطرح کرد،اما شاخص‌ترین و موفق‌ترین‌ چهره در آغاز این جریان را[بر آغازگر موفق‌ تأکید دارم‌]باید هوشنگ ایرانی دانست که‌ «شعر منثور را در دو اثر خود به نام بنفش تندر خاکستری و خاکستری(1331)تجربه کرد و از مایه‌های اصلی کار شاعران غربی‌ از جمله حسامیزی که در میان شاعران‌ سوررئالیست(سوررئالیسم)و نمادگری‌ (نمادگرایی)اروپایی بسیار متداول بود،بهره‌ جست»41اما تردیدی نیست که شاخص‌ترین‌ چهره و درخشان‌ترین نام در این عرصه همان‌ احمد شاملوست که از مجموعه‌ی‌ «آهنگ‌های فراموش‌شده»به سمت شعری‌ ساخته‌تر و استوارتر گام برداشت و بعدها در ابراهیم در آتش(6531)و از هوا و آینه‌ها (3631)و هوای تازه(6331)و باغ آینه‌ (3631)،شعر سپید یا شعر منثوری را رقم‌ زد که امروز به نام خود او یعنی شعر شاملویی‌ نیز شهرت یافته است و کم‌تر کسی موفق شده‌ است که به افق شعری او نزدیک شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.