خلاصه ماشینی:
"چرا که غزل، فن عمده آشنایان به مرام سیر و سلوک بوده و«کمال خجندی» نیز از مشایخ و عارفان با حرمت روزگار خود بوده و به واسطه تأثیر پذیریش از کلام امیر حسن،با واسطه از کمالات معنوی و افاضات روحانی مولانا و عطار،برخوردار شده است و شاید به همین دلیل،خود را شایسته الطاف ربانی و باریابی به آستان وحدانی میدانست و مستانه زمزمه میکرد: باز در آن کو گذری یافتم بر درش از کعبه،دری یافتم پیش گدایان سر کوی دوست هر دو جهان مختصری یافتم گر نظر مردم مقبل به ماست آن ز قبول نظری یافتم اینهمه اکسیر سعادت«کمال» از طلب خاک دری یافتم *** و بی سبب نیست همانند آنکه عطار فرماید: پیش از آن کاندر جهان باغ و رز و انگور بود از شراب لا یزالی جان ما مخمور بود(7) «کمال خجندی»نیز از این لمحه و عنایت آنی معشوق و محبوب به وجد آمده و بسراید: من از آن چشم خوش،آن روز شدم توبه شکن کز نبود از می و از میکده آثار هنوز و بی تردید هر دوی آنها بی تأثیر از«ابن فارض» (576 وفات 632)نبودهاند،که در«قصیده خمریه»خود فرماید: شربنا علی ذکر الحبیب مدامة سکرنا بها من قبل أن یخلق الکرم(8) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *** و کعبه دل را که حضرت رحمان عمارت کرده،شبی با شکوهتر از کعبه گل میداند و با حسن بیانی بینظیر،غایت القصوایی محبین را،رسیدن به آستان او بیان میدارد که: عرفات عشقبازان،سر کوی یار باشد بطواف کعبه زین در نروم که عار باشد چو سری بر آستانش ز سر صفا نهادی به صفا و مروهای دل،دگرت چه کار باشد به معارج«انا لحق»نرسی ز پای منبر که سری شناسد این سر که سزای دار باشد."