Skip to main content
فهرست مقالات

هنجارگریزی و فراهنجاری در شعر (باستان گرایی «ارکائیسم»)

نویسنده:

(5 صفحه - از 4 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، باستان‌گرایی، زبان، شاملو، کاربرد، اخوان، واژگان، موسیقی، هنر

خلاصه ماشینی: "»1 باستان‌گرایی یا شیوه‌ی ارکائیک بهره‌گیری از واژه‌ها، ترکیب‌های کهن زبان و نحو زبان کهن برای چند مقصد است: 1-برجسته و ممتازسازی زبان:واژگان کهن نوعی تمایز به زبان‌ شعر می‌بخشند و آن را از سطح عادی فراتر می‌برند. -هفت‌خوان را زادسرو مرو، آن‌که از پیشین‌نیاکان تا پسین‌فرزند رستم را به خاطر داشت وآن‌چه می‌جستی ازو زین زمره حاضر داشت، یا به قولی ماخ‌سالار،آن گرامی‌مرد، آن هریوه‌ی خوب و پاک‌آئین روایت کرد8 «ی»در هریوه‌ی خوب و در نمونه‌های روشن‌تر زیر به جای«ی» آمده است دو کناره‌ی چادرش در مشت‌ها،افراشته بالا هوبره‌ی افلاکی‌ام،آهوبره‌ی بی‌باک بی‌خبر از خویش،سویم پیش می‌آید9 4-کاربرد واژگان کهن؛اگر شاعر:واژگانی را که در زبان‌ خودکار(زبان جاری)کاربرد ندارندو در مقطع همزمانی به کار نمی‌روند،به کار بگیرد از یکی از شگردهای ارکائیک بهره گرفته‌ است. 61 7-پیوند ضمیر و ضمیر و ضمیر و حرف؛در ساخت‌های کهن، پیوند در ضمیر مانند ما+تو(مات)و حرف و ضمیر مانند که+ت‌ (کت)و که+ش(کش)و که+م(کم)،رواج داشته است که رستم منم کم مماناد نام نشیناد بر ماتمم پور سام در نمونه‌ی درخشان بعدی از شاملو تام(تا مرا)جز ساخت کهن، ایهام بدیعی همراه دارد(صدای طبل) چونان طبل/خالی و فریادگر درون مرا/که خراشید، تام تام از درد بینبارد؟81 و در این نمونه از نیما همراهی دو ضمیر ما و ش(او)ساختی‌ کهن در فضایی نسبتا تازه آمده است. »22 همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد،لازمه‌ی بهره‌گیری از زبان‌ ارکائیک،شناخت دقیق و عمیق زبان دیروز و امروز و تلفیق‌ هنرمندانه‌ی آن‌هاست و شاعران جوانی که بی این شناخت، شیوه‌ی باستان‌گرایانه را به کار می‌گیرند،دشواری‌هایی در زبان‌ می‌آفرینند که میان مخاطب و شعر فاصله و شکاف ژرف‌ می‌آفریند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.