Skip to main content
فهرست مقالات

رندانه

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : رند ،عشق ،حافظ ،زاهد ،زهد ،معشوق ،سایه‌ی ،قرآن ،عبادت ،عاشق ،حق ،سایه‌ی عشق ورزیدن رند ،صلاح ،فضایل ،روحانی ،سلامت ،عقل ،رندان مست پرس کاین حال ،زیبایی ،رند حافظ پیشتاز فضایل ،زاهد ار رندی حافظ ،حافظ ز رند عاشق ،پیوند ،دل حافظ طریق رندی ،حقیقت ،حافظ پیشتاز فضایل اخلاقی ،حافظ طریق رندی و عشق ،دنیا ،سلامت نبرد راه رند ،رند در حال عبادت

خلاصه ماشینی:

"راز درون پرده ز رندان مست پرس‌ کاین حال نیست زاهد عالی‌مقام را «رند»واژه‌ی کلیدی و رمزینه‌ی کلام‌ حافظ است و در تقابل با زهد ریاکارانه به‌ کار می‌رود. او در سایه‌ی عشق ورزیدن‌ رند شده است و مهرورزی جز با نظربازی‌ یعنی تأمل و تعمق در عالم و دیدن تجلی‌ یار بر در و دیوار عالم وجود حاصل‌ نمی‌شود. قرآن‌خوانی و انجام عبادات از برای‌ سودطلبی نیست،بلکه فکر را از جمود می‌رهاند،پلیدی‌های درون را می‌شوید و سالک را از خود تهی و از دوست پر می‌کند،بسم الله گفتن،کلید رمزی است‌ که خاص را به اخص می‌رساند و یک‌ شعور عمیق ایجاد می‌کند که محرمیت را به دنبال دارد. و این فقر،مایه ی فخر است و تواضعی به دنبال دارد که سبب حشمت‌ است؛حشمتی که در آن رند سر به دنیا و عقبا فرو نمی‌آورد. زاهد ار راه به رندی نبرد معذور است‌ عشق کاریست که موقوف هدایت باشد زاهد حضور مستمر در محضر یار ندارد،پس از عشق‌ورزی معذور است. عشق نگرش و درک خاطر ایجاد می‌کند و رند تقید به آداب ملک ندارد و در پی عمارت آن نیست. نوبه‌ی زهدفروشان گران‌جان بگذشت‌ وقت رندی و طرب کردن رندان پیداست رند تجسمی از نشاط عرفانی است؛ نشاطی که آلودگی گناه ندارد و گران‌جانی و فسق در آن نیست. مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز ورنه در مجلس رندان خبری نیست که نیست «صفت رند زاییده‌ی نسبتی است که‌ دمی در قرب و بعد خود با معشوق پیدا می‌کند و حالات مختلفی است که در این‌ قرب و بعد به وی دست می‌دهد»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.