چکیده:
در این مقاله ترکیب«تن روشن»را در شاهنامه از لحاظ معنی و کاربرد ریشهیابی میکند،معانی مختلف را بیان کرده،برای کاربرد آن در شاهنامه مثالهایی میآورد.او همچنین به تقدس نور و روشنایی در آیین مهرپرستی پرداخته و ارتباط این تقدس را با کاربرد این واژه در شاهنامه بیان میکند و سابقهی این ترکیب را در حماسهی ملی و فرهنگ زبانی ما روشن می سازد.
خلاصه ماشینی:
"در خوان دوم،عامل رهایی رستم،آب چشمهای است که صفت آن در شاهنامه«روشن»آمده است: سوی چشمهی روشن آمد پر آب چو سیراب شد کرد آهنگ خواب(143/49/2)4 دور شدن گرد مرگ و خستگی از تن پهلوان در این آب پاک و روشن میسر میشود و رستم پس از آن به تابناکی خورشید میگردد.
خداوند مهر که با خورشید و نور پیوند دارد: چو آواز داد خداوند مهر دگرگونهتر گشت جادو به چهر(814/89/2) در خوان پنجم،پهلوان از میان سرزمین تاریک میگذرد و به این ترتیب تاریکی،در ردیف شیر و اژدها و زن جادوگر و دیوان به عنوان یک خوان مطرح میشود.
پس از پیروزی بر گرگها،در خوان نخست،اسفندیار برای نیایش و سپاسگزاری از خداوند رو به خورشید میکند: پر آژنگ رخ سوی خورشید کرد دلی پر ز درد و سری پر ز گرد(19/171/6) در خوان سوم اژدها نیز سیاه و تیره است و سد نور ماه و ستارگان میشود."