خلاصه ماشینی:
"یادداشت سردبیر ادبیات بدون توضیح تراژدی اول هنوز نخستین بیت یا سطر متن پایان نیافته است که فوارهی توضیحات همه سویه آغاز میشود؛نکات دستوری،بلاغی و زیباشناسی، املایی و رمز و رازهایی از این دست،بر سر متن آوار میشود و ناگهان در پایان،نه درکی،نه لذتی و نه حتی شناختی نسبت به کلیت متن حاصل میشود و دانشآموز میماند گیج و مبهوت و افتاده در گردابهای هول توضیحاتی توان کوب و بیفرجام.
فاجعهای است اینگونه درس گفتن و گوهر سفتن،خفه کردن متن،بمباران ذهن و مجال درنگ ندادن،مثله کردن متن ادبی و ذوق و شاعر و نویسنده؛ چهقدر باید گفت و چه نکاتی از متن باید مطرح شود و آیا نکات را پیش از متن،در حین قرائت آن و یا پس از خواندن متن باید گفت پرسشی مهم و بنیادی است؟ در این میانه،کنکور نیز هست و چهارراه سردرگمی گزینهها و تلاش در کشف مازهای راز و تستهای شگفت و غریب و عجیب و اعجابآور و اعجازگونه!
3-وقتی توضیحات در اطراف متن فراوان میشوند، دغدغهی دانشآموز به حواشی بیش از متن میشود و همهی درنیافتیها ناشی از انبوهی حواشی است و خوب گفتهاند که: الا یا ایها الطلاب ناشی!"