Skip to main content
فهرست مقالات

اقدام پژوهی درس املا (بررسی راه های مشارکت فعالانه دانش آموزان در درس املا) (دانش آموزان سال دوم متوسطه)

نویسنده:

(6 صفحه - از 68 تا 73)

کلیدواژه ها :

واج ،املا ،اشتباهات املایی ،حروف‌ الفبا ،آموزش املا ،روش فردی ،روش تلفیقی ،اقدام‌پژوهی ،مسابقه‌ی املانویسی

کلید واژه های ماشینی : املا، درس املا، دانش‌آموزان، آموزش املا، اطلاعات، دانش‌آموزان در درس املا، آموزش، فارسی، فرهادی، نوشتن

این مقاله با شیوه‌ی اقدام‌پژوهی(پژوهش در عمل)تهیه شده است.آموزش املا با همه‌ی‌ اهمیت و ضرورتی که دارد،همواره مورد غفلت واقع شده است.یک آسیب جدی در آموزش املا نادیده انگاشتن روش‌های مناسب یاددهی-یادگیری است.بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه‌ی‌ آموزش نیز سهم عمده‌ای در ارتقای این درس مهم دارد.توجه به ذوق و علاقه‌ی فراگیران و بر سر ذوق آوردن آنان نیز بی‌تردید در به‌سازی وضع آموزش مؤثر است. نویسنده کوشیده است در این مقاله به شرح بخشی از این ضرورت‌ها بپردازد.

خلاصه ماشینی: "در کتاب زبان فارسی نیز برای موضوع املا چهار درس تحت عنوان«گروه کلمات املایی»گنجانده‌ با توجه به این‌که قبلا اعلام کرده بودیم که برای جلسه‌ی آینده املا می‌نویسیم،مطابق معمول‌ دوباره دفتر کلاس را بررسی کردم و دریافتم که جلسه‌ی قبلی املا و احتمال دادم که بین غیبت نمودن و املا نوشتن او رابطه‌ای است و به قول معروف:«قسمت خالی‌ آن‌ها نیز قرار بود املا بنویسند. ابتدا در مورد نحوه‌ی مطالعه و تمرین املا از دانش‌آموزان نظرخواهی‌ نظرات آن‌ها درباره‌ی انواع روش‌های مطالعه‌ی املا به این شرح‌ 2-یکی از آن‌ها درس املا را اضافی می‌دانست و وقت آن را به دیگر 4-تنها روش یاددهی-یادگیری و آموزش دانش‌آموزان در درس املا طریقه‌ی نوشتن کلمات و به معنی رسم الخط درست‌نویسی نیز آمده است. -املا نیز مانند سایر دروس نیاز به آموزش دارد و واگذاری آن به‌ نتوانند آن‌چنان‌که شایسته و بایسته است در درس املا پیشرفت کنند. -آموزش املا مربوط به ساعت این درس در برنامه‌ی کلاسی نیست‌ 01-انگیزه‌ای برای نوشتن املا ندارد و همواره از آن گریزان است. برای نوشتن املا مقدمه‌چینی نمودم و ابتدا از کارت‌های تهیه شده حاوی‌ پنج درس بعدی را پیشنهاد کردم و روش‌های مطالعه و تمرین املا را بار معلوم بود که در آموزش املا تحول خاصی به وجود آمده است و با توجه به‌ این‌که بعضی از همکاران نیز روش فردی آموزش املا را آزمایش و تجربه‌ 5-همگی دانش‌آموزان و همکاران به اهمیت درس املا پی بردند و 6-برای پیشرفت در درس املا بعد از برطرف نمودن مسائل حاشیه‌ای‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.