Skip to main content
فهرست مقالات

چینیان و رومیان

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلیدواژه ها :

نگارگری ،نقش پرگار ،نقاش ،صورتگری ،صورتگران ،صیقل ،مصقل ،صدرنگی ،بی‌رنگی ،آئینه ،لوح دل ،اسکندرنامه ،رومیان ،چینیان ،الگوهای‌ هجایی ،الگوهای واژگانی ،زاویه‌ی دید ،استدلال تمثیلی ،وحدت سه‌گانه ،مدینه‌ی‌ فاضله

کلید واژه های ماشینی : رومیان، چینیان، مولانا، داستان، مثنوی مولانا، چینیان و رومیان، داستان صورتگری ورمیان و چینیان، رنگ، غزالی، صیقل

از داستان صورتگری ورمیان و چینیان-که نخستین‌بار در آثار غزالی به آن‌ اشاره شده است-دو روایت متفاوت در اسکندرنامه‌ی نظامی و مثنوی مولانا آمده‌ است.نویسنده در این گفتار نگاهی اجمالی به آن دو انداخته و برخی ویژگی‌های‌ زبانی،موسیقیایی،واژگانی،آرایه‌ای و معنایی آن‌ها را بررسی می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"اسکندرنامه نظامی با این بیت شروع‌ و با این بیت تمام می‌شود:نداند چو رومی کسی نقش بست‌ اول مثنوی مولانا با این بیت شروع می‌شود: اشاره شده است-دو روایت متفاوت در اسکندرنامه‌ی نظامی و مثنوی مولانا آمده‌ و با این بیت تمام می‌شود:صد نشان از عرش و کرسی و خلا مثنوی چینیان و رومیان نظامی در بحر معنای صیقل دادن به کار رفته است. و ساختن افعال منفی به این صورت است: و مولانا نیز از این تضادها:«با عدد و از تناسب‌های شعر مولانا نیز به این‌ هم‌آهنگ است و البته در این بخش سروده‌ی‌ نظامی در این ماجرا اهل صیقل چینیان خوانده‌ ممکن است این نکته هم که در آن ایام نقاشی‌ این تصرف مولانا در روایت غزالی‌ مولانا خود اعتراف می‌کند که: اما نظامی داستان را با تمام جزئیات به‌ و در جایی دیگر می‌گوید:اهل صیقل رسته‌اند از بود و رنگ‌ مولانا بر این باور است که دل مانند آینه‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.