چکیده:
در کتابهای ادبیات فارسی دورههای متوسطه و پیشدانشگاهی به خودآزماییهایی با این مضمون برمیخوریم که«در درس به کدام باور عامیانه اشاره شده است؟»اما در هیچیک از کتابهای یاد شده به شرح و تعریف اصطلاح «باور عامیانه»پرداخته نشده است.نگارنده ضمن ارائهی توضیحی مختصر دربارهی«باور عامیانه»به شرح و بسط نمونههایی از باورهای عامیانه میپردازد. کوشش شده است تا توضیحات مربوط به هر باور،مستند به شواهدی از نظم و نثر فارسی باشد.با این وجود در مواردی که شاهدی یافت نشد تنها به ذکر باور بسنده شده است. برخی از محققان واژهی«همایون»را برگرفته از نام این پرنده میدانند.2
خلاصه ماشینی:
"فارسی از دانشگاه تربیت معلم است.
کتابهای ادبیات فارسی دورهی دبیرستان را
در کتابهای ادبیات فارسی دورههای متوسطه و پیشدانشگاهی به
کوشش شده است تا توضیحات مربوط به هر باور،مستند به شواهدی از نظم و نثر
با این وجود در مواردی که شاهدی یافت نشد تنها به ذکر باور بسنده
است و گاه هرگونه نظر تحسین در اعتقاد عامه
ممکن است چنین تأثیری داشته باشد.
بیارتباط با این باور نیست.
هرگاه این شیشه به دست انسان بیفتد مالک
این باور در شعر فارسی نیز آمده
است:سرسامی و نور چون بود خوش
است و در الفهرست،نام کتابی در این زمینه
آمده است که به ایرانیان قدیم منسوب شده
(ادبیات فارسی 3-غیر علوم انسانی-ص 971)
(ادبیات فارسی 3-غیر علوم انسانی-ص 971)
(ادبیات فارسی 3-غیر علوم انسانی-ص 971)
(ادبیات فارسی 3-غیر علوم انسانی-ص 971)
مطابق اعتقاد قدما«زمین بر آتب است و
(ادبیات فارسی 3-علوم انسانی-ص 971)
راندن و با تحقیر از خود دور کردن است به
استاد مجتبی مینوی در شرح این باور
در هجای کسی گفته است نفرت از وی را در
بیتی بدین لفظ بیان کرده است:من حجره را بروبم،پس خاک حجره را
زیبایی که با بهرهگیری از این باور عامیانه در
مقدسی،ترجمهی دکتر محمد رضا
2. ادبیات فارسی(1)،شرکت چاپ و
3. ادبیات فارسی(2)شرکت چاپ و
غیر علوم انسانی)،شرکت چاپ و نشر
7. زبان و ادبیات فارسی(1)و(2)،
دیوان حافظ،به تصحیح محمد
زدم این فال و گشت اختر و کار آخر شد
(زبان ادبیات فارسی(عمومی)
(زبان ادبیات فارسی(عمومی)
دکتر عبد الحسین زرینکوب در شرح این
مفروض عبور کرده زیرا در آنوقت است که"