چکیده:
در این نوشتار،نویسنده با محور قرار دادن سه سفرنامهی تمثیلی از سه مذهب و تمدن مختلف جهان یعنی«ارداویرافنامه»متعلق به ایران باستان،«سیر العباد الی المعاد»،متعلق به دوران اسلامی و«کمدی الهی»مربوط به اروپای قرون وسطی،به تشریح نکات و رمز و رازهای اجتماعی و دینی هرکدام پرداخته است. سفرنامههای تمثیلی عمدتا متأثر از مذاهب آسمانی هستند،که نویسندگان بزرگ با الهام از آموزههای دینی و برپایهی روایات مذهبی آنها را تألیف میکنند.از آنجا که نسبت به آخرت،در همهی مذاهب آسمانی مشترکات فراوانی وجود دارد، اینگونه سفرنامهها نیز از جهات گوناگونی باهم مشترک هستند،هرچند ممکن است از یکدیگر نیز تأثیر بگیرند. در اینجا به معرفی سه سفرنامهی تمثیلی و بررسی تطبیقی آنها میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"اصلی کتاب این است که انسان باید راستی بورزد و براساس دینی که
دین جدید را در بردارد و نقش این کتاب همین است.
نسخهی خطی این کتاب متعلق به قرن چهارم است و از قراین معلوم
ترجمه شده است و پوپ (Pope) خاورشناس انگلیسی نخستین کسی است
سیر العباد منظومهای است به نام سیف الحق محمد بن محمود
این است که ناچارند در یک زمان به هشت قبله بنگرند.
این مجموعهی بزرگ شامل یکصد سرود است که هریک از
شجاع الدین شفا به زبان فارسی ترجمه شده است.
آذر ایزد:این فرشته نیز در آیین مزدیسنان دارای اهمیت فراوان است
از پرتو این فروغ است که شخص به
و نیز از نیروی این نور است که کسی
توصیفی که سنایی از این فرشته میکند
است و لذا با شوروحال زاید الوصفی از او یاد میکند:معنی جسم دیده بود از دور
سنایی پدیدهها،اشیا و حیواناتی را نیز در این منظومه به عنوان نماد
قلعه در این ابیات مظهر و رمز تن و شهوت است و جزیرهی اخضر
باستان است که الگوی دانته و راهنما و«دانای مطلق»او در سفر به دوزخ
برای این کار باید خود را از راهی دورتر و پر
و در خدمت هادس (Hades) بود و پاسدار دروازهی دوزخ است.
مالهبولجه:این کلمه ساختهی دانته است و مرکب از mala (بد)و
را پربلا میکند»43در انجیل در وصف این حیوان آمده است:«و دمها چون
سیر العباد الی المعاد را خواند و کمدی الهی بهویژه سفر دوزخ را به یاد
این اندیشه که اکنون دستی بالا دارد و پیرو آن دانته با"