Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی نو به فعل از دیدگاه روان شناسی زبان

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 77 (4 صفحه - از 22 تا 25)

کلیدواژه ها : مصدر ،فعل ،اسم ،زمان دستوری ،جمله‌ی بی‌فعل ،عنصر کلیدی ،دستور سنتی ،روان‌شناسی زبان ،زبان‌شناسی ،ساخت‌گرایان ،سازه ،کنش‌پذیر ،گروه‌ اسمی

کلید واژه های ماشینی : دستور زبان ،درک فعل در ذهن ،زبان فارسی ،دستور زبان فارسی ،ساخت‌های نحوی ،مصدرها ،فراخوان ،دیدگاه روان‌شناسی زبان ،دانشگاه فردوسی ،روان‌شناسی زبان ،خانلری ،دستور زبان مستقل اندیشه ،مصدرها حالت‌های صرفی ،دکتر میر عمادی فعل ،درک فعل ،دکتر خانلری می‌گوید ،شمار ،نحو معانی واژه‌ها ،مصدر وجود ،آموزش فعل ،تاریخ زبان فارسی ،فراخوان می‌شود ،ذهن به‌صورت معانی ،دکتر میر عمادی ،دستور سنتی ،پردازش و درک ،سازه‌های همرا‌ه ،مقوله‌ی فعل‌های ،حالت‌های صرفی ،مقوله‌ی اسم‌ها

هدف از نگارش این مقاله بیان دیدگاه تازه‌ای است که می‌تواند برای تعیین جنبه‌های روان‌شناختی و زبان‌شناختی فعل راهگشا باشد.از جمله،نویسنده«مصدر»را که معمولا از مقوله‌ی«اسم» به شمار می‌رفته است،در این تحقیق از مقوله‌ی«فعل»دانسته‌ است.از این مقاله‌ی تفصیلی همین بخش(مصدر)را ملاحظه‌ می‌کنید.عمده‌ترین مسائل مقاله عبارتنداز: 1.دکتر میر عمادی فعل را به خودایستا و ناخودایستا تقسیم‌ می‌کند،که فعل خودایستا حالت‌های صرفی را دارد و ناخودایستا مانند مصدرها حالت‌های صرفی را ندارد. 2.هر فعل مداری دارد و برگرد این مدار اقمار یا سازه‌هایی‌ برونی یا درونی‌اند. 3.در دستور سنتی(کلمه،عمل،زمان،شخص و شمار)و در دستورهای زبان‌شناسی(گروه فعلی،گزاره،هسته،سازه‌ها و متمم‌های فعل)از مشخصه‌های تعریف فعل به‌شمار می‌آیند. 4.فرآیند درک فعل در ذهن به صورت معانی یا ساخت‌های‌ نحوی است. 5.از آموزش فعل به‌طور جداگانه و جدای از جملات‌ خودداری شود. 6.دکتر خانلری می‌گوید:در زبان مشترک اصلی‌ اقوام هند و اروپایی ظاهرا مصدر وجود نداشته‌ است. 7.در پس واژه‌ها،دستورزبان مستقل‌ اندیشه،که همان نحو معانی واژه‌ها است، وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.