چکیده:
این مقاله تأملی در دوبیتیهای باباطاهر و رمز و راز ماندگاری آن است.نویسنده ابعاد مختلف عاطفی،اندیشگی زیباییشناسی و زبان شاعر را مورد بررسی قرار میدهد و در بخش پایانی انواع موسیقی را در شعرهای باباطاهر بررسی میکند.به کمک این مقاله قالبهای شعری کتاب«آرایههای ادبی»و اشعار باباطاهر در کتابهای«ادبیات فارسی» بهتر تدریس میشود.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله تأملی در دوبیتیهای باباطاهر و رمز و راز ماندگاری آن است.
بخش پایانی انواع موسیقی را در شعرهای باباطاهر بررسی میکند.
انتقال عاطفه و اندیشه در این دوبیتی تنها
کار بسته است تا سخن را به بالاترین درجهی
رازهای شعر سخنوران بزرگی چون باباطاهر
انسانی باشد به شعر بسیار نزدیکتر است و
و شعر برای او آیینهای است که در آن به
فوق العادهاش را مدیون تصویر است نه معنا:
را به عهده گرفته است:منم آن آذرین مرغی که در حال
دست مریزاد است:غمم نهله که من تنها نشینم
شورانگیزی و تأثیر شعر است.
اغراق،توصیف و تصویر کرده است.
اغراق است که بخشی از بار کمال شعر را به
یکی از ویژگیهای شعر باباطاهر بیان
شعر روح است و زبان جسم،شعر باید
سرگردان است!شعر هست و حیات و نمود
شورانگیزی شعر موسیقی آن است.
دکتر شفیعی کدکنی موسیقی شعر را چهار
است)4-موسیقی معنوی(همهی
تقویت انتقال معنا استفاده کرده است:1)موسیقی بیرونی(وزن عروضی):
وزن اصلی دوبیتیهای باباطاهر هزج
این وزن سروده نشده است.
شعر فارسی است.
و اندوه را که از مایههای اصلی شعر باباطاهر
است،بهتر و بیشتر القا کند:بدیدم برزگر نالان در این دشت به خون دیدگان آلاله میکشت
دوبیتیهای باباطاهر از موسیقی درونی هم
بر غنا و غنای شعر بابا افزوده است:الف)تکرار واج(واجآرایی):
و نیز گل،گل و دل در این دوبیتی:
دوبیتیهای زیر نمونههایی است از
روییدن لاله امری طبیعی است اما شاعر
در این دوبیتی علتی دیگر برای آن قائل است.
موسیقی معنوی در شعر استفاده کرده است
نمونههای تضاد در شعر باباطاهر
دوبیتی است(منم آن آذرین"