Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی قافیه

نویسنده:

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلیدواژه ها :

روی ،هجای قافیه ،واک ،حروف و قواعد قافیه‌

کلید واژه های ماشینی : قافیه، مصوت، حروف قافیه و قواعد قافیه، روش‌شناسی قافیه، عروض و قافیه، کلمه، دکتر وحیدیان، نظرتان، هجای قافیه، صامت

نویسنده ابتدا دو نظریه و در واقع دو رویکرد آموزشی«قافیه»را از دو استاد دانشگاه بیان می‌کند،سپس با طرح ملاحظاتی،نظری تکمیلی و جامع را ارائه می‌دهد. مقاله با حذف مقدمه از نظرتان می‌گذرد. محمود باقرپسند،دبیر زبان و ادبیات‌ فارسی شهرستان کومله

خلاصه ماشینی:

"هجای کلمه است مشروط بر این‌که آخرین‌ حروف مشترک لازم برای قافیه‌سازی تابع دو پاسخ من این بود اولا دکتر وحیدیان خود فرقی میان اصلی و الحاقی قائل نشده‌اند:ای به باد هوس درافتاده‌ حروف اصلی قافیه به مصوت کوتاه یا بلندها)غیرقابل تغییر و قافیه صحیح است. قافیه فرض می‌کنند و یا حروف مشترک ماقبل‌ است:تا مرغ عشق را دل من آشیانه است‌ است مثل نی،می،موی و یا مصوت است‌ که در این صورت یا«ی»اصلی است مثل‌ منجلی و علی،یا الحاقی است مثل تردامنی‌ موارد و حروف قافیه+ردیف است. تبصره‌ی 8 آمده بود:گاه حروف قافیه+ است و«ست»ردیف،اما در مصراع چهارم‌ است:برای بعضی از عیوب قافیه نامی وضع‌ لیک دکتر شمیسا قافیه‌ی معموله را این‌گونه‌ روی شعر قرار دهد. 1-روی اصلی چون«ن»در این شعر: اصلی نیست ولی آن را روی ساخته است:اول دفتر به نام ایزد دانا منزله‌ی روی قرار دهد و این چون از عمل‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.