Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی قافیه

نویسنده:

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلیدواژه ها : روی ،هجای قافیه ،واک ،حروف و قواعد قافیه‌

کلید واژه های ماشینی : قافیه ،هجای ،مصوت ،حروف قافیه و قواعد قافیه ،روش‌شناسی قافیه ،عروض و قافیه ،کلمه ،الحاقی ،دکتر وحیدیان ،نظرتان ،هجای قافیه ،صامت ،شعر ،حروف قافیه ،پیش‌دانشگاهی حروفی الحاقی ،دانشگاه ،حروف اصلی قافیه ،ادبیات فارسی شهرستان کومله ،قاعده‌ی ،قافیه‌سازی ،پیش‌دانشگاهی ،دکتر شمیسا قافیه‌ی معموله ،شاعر ،حروفی الحاقی ،استاد دانشگاه بیان ،قواعد قافیه ،حرف اصلی کلمه ،قافیه‌ی شعر فارسی ،معموله ،حروف و قواعد قافیه

نویسنده ابتدا دو نظریه و در واقع دو رویکرد آموزشی«قافیه»را از دو استاد دانشگاه بیان می‌کند،سپس با طرح ملاحظاتی،نظری تکمیلی و جامع را ارائه می‌دهد. مقاله با حذف مقدمه از نظرتان می‌گذرد. محمود باقرپسند،دبیر زبان و ادبیات‌ فارسی شهرستان کومله

خلاصه ماشینی:

"هجای کلمه است مشروط بر این‌که آخرین‌ حروف مشترک لازم برای قافیه‌سازی تابع دو پاسخ من این بود اولا دکتر وحیدیان خود فرقی میان اصلی و الحاقی قائل نشده‌اند:ای به باد هوس درافتاده‌ حروف اصلی قافیه به مصوت کوتاه یا بلندها)غیرقابل تغییر و قافیه صحیح است. قافیه فرض می‌کنند و یا حروف مشترک ماقبل‌ است:تا مرغ عشق را دل من آشیانه است‌ است مثل نی،می،موی و یا مصوت است‌ که در این صورت یا«ی»اصلی است مثل‌ منجلی و علی،یا الحاقی است مثل تردامنی‌ موارد و حروف قافیه+ردیف است. تبصره‌ی 8 آمده بود:گاه حروف قافیه+ است و«ست»ردیف،اما در مصراع چهارم‌ است:برای بعضی از عیوب قافیه نامی وضع‌ لیک دکتر شمیسا قافیه‌ی معموله را این‌گونه‌ روی شعر قرار دهد. 1-روی اصلی چون«ن»در این شعر: اصلی نیست ولی آن را روی ساخته است:اول دفتر به نام ایزد دانا منزله‌ی روی قرار دهد و این چون از عمل‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.