Skip to main content
فهرست مقالات

شعر نو از دید اخوان ثالث

نویسنده:

(6 صفحه - از 70 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : شعر، اخوان، بدایع و بدعت‌های نیما یوشیج، نیما، قافیه، شعر نیمایی، شاعر، وزن، مصراع، صدای حیرت بیدار

خلاصه ماشینی:

"(20) بعد در مزیت وزن نیمایی می‌گوید:این وزن،ما را از بسیاری زواید و حشوها رها می‌سازد و از پس و پیش کردن بیهوده اجزای مصراع یا بیت،آزادی می‌دهد و برای اینکه سخن و گفته خویش را مستدل جلوه دهد،به گفته علامه قزوینی استناد می‌کند که «فردوسی در تمام شاهنامه به سبب وزن،مجبور شد کلمه ایرانشهر را به صورت شهر ایران بیاورد: {Sهمه شهر ایران به ماتم شدند# پر از درد نزدیک رستم شدند(21)S} همچنین وزن نیمایی،آزادیی به شاعر داده که می‌تواند هر وقت حال و هوای شعر اقتضا کرد از وزنی به وزنی دیگر بپردازد،منتها باید چنان مهارت ورزد که خواننده متوجه این تغییر نشود؛(22)البته این نظر محل تأمل است،زیرا ما در شعر اخوان هیچ نمونه‌ای را نمی‌شناسیم که در آن از وزنی به وزنی پریده باشد و این امر اصولا مورد پذیرش طبع نیمایی پردازان بعدی قرار نگرفت. (45) شاعر کلاسیک می‌کوشد درون و اندیشه خویش را،حالت شعر بدهد و اگر هم به حول و حوش و اطراف خویش گوشه چشمی دارد برای آن است که مایه ذهنی‌اش را حسی کند،اما شاعر معاصر از زندگی و واقعیت الهام می‌گیرد و سعی می‌کند آن را برای خواننده مجسم کند و چون این الهام در پرتو تجربه‌های شخصی قرار دارد،شعر به نوعی ابهام درمی‌غلتد."

صفحه:
از 70 تا 75