Skip to main content
فهرست مقالات

مدارا و خشونت (تحلیل محتوای مطالب مربوط به مدارا و خشونت در کتاب های فارسی دبیرستان)

نویسنده:

(3 صفحه - از 12 تا 14)

کلیدواژه ها :

ادبیات فارسی ،خشونت ،مدارا ،گفت‌وگوی تمدن‌ها ،نوع ادبی ،سبک ادبی

کلید واژه های ماشینی : کتاب‌های ادبیات فارسی دوره‌ی دبیرستان، خشونت، مدارا، فارسی دوره‌ی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، دبیرستان، کتاب‌های درسی ادبیات فارسی، ادبی، حجم مطالب کتاب‌های درسی ادبیات، ادبیات فارسی، کتاب‌های ادبیات فارسی پیش‌دانشگاهی

این مقاله به تحلیل محتوای مطالب مربوط به مدارا و خشونت در کتاب‌های ادبیات فارسی‌ دوره‌ی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی می‌پردازد. پرسش اساسی،که پژوهش حاضر درصدد پاسخ‌گویی به آن است،این است که در حالی که‌ ایران مبتکر طرح«گفت‌وگوی تمدن‌ها»ست‌ و با توجه به اهمیتی که نهادهای آموزشی و مشخصا کتاب‌های درسی در فرآیند جامعه‌پذیری ایفا می‌نمایند،کتاب‌های درسی‌ ادبیات فارسی چه قدر به انعکاس مدارا و خشونت‌ پرداخته‌اند؟

خلاصه ماشینی:

"ادبیات فارسی(متون نظم و نثر 2)پیش‌دانشگاهی-رشته‌ی علوم‌ انسانی(جدول 1) با در نظر گرفتن جدول فوق‌ در می‌یابیم که نحوه‌ی توزیع مطالب در سال‌های اول،دوم،سوم و پیش‌ دانشگاهی مناسب نیست و با توجه به‌ این که دانش‌آموزان در سال‌های اول‌ نوجوان‌ترند و شرایط روحی-روانی‌ خاص خود را دارند،حجم مطالب با محتوای مهرورزی در کتاب‌های ادبیات‌ جدول(1)حجم مطالب کتاب‌های درسی ادبیات فارسی با محتوای مدارا و مهرورزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(2)حجم مطالب کتاب‌های درسی ادبیات فارسی با محتوای خشونت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(2)فراوانی مطالب مربوط به مدارا و مهرورزی بر حسب سبک و نوع ادبی در کتاب‌های‌ ادبیات فارسی دبیرستان و پیش‌دانشگاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنان به مراتب کم‌تر از سال سوم و پیش‌دانشگاهی است که 05%مطالب با محتوای مدارا و مهرورزی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.