چکیده:
صابری چهرهی ماندگار طنز است.طنز او سیاه نبود،ادا و اطوار نداشت.او زمانی به طنز سیاسی پرداخت که نه جای«طنز» بود و نه جای«سیاست».خصلت بزرگ صابری این بود که با شعار پا به میدان نگذاشت.طنز موفق گل آقایی محصول ذوق و استعداد و تسلط کافی صابری بر زبان فارسی بود.
خلاصه ماشینی:
"طنز موفق گل آقایی محصول ذوق و استعداد و تسلط کافی صابری بر زبان فارسی بود.
اگر هم چنین بود،او این معرفت را داشت که همه چیز را برای خود نخواهد.
بیانصافی است اگر به یاد نیاوریم که ایستادگی و صبر آقای دعایی مدیر اطلاعات هم در توفیق این ستون بیتأثیر نبود.
چنین کسی وقتی به ناشری تکیه کرد که ارزش والای کلام را میشناخت،نتیجه همین میشود که شد:طنز موفق گل آقایی.
خود صابری به شدت حساس بود که گفته شود گل آقا همان توفیق است یا اولی ادامه دومی است یا اصلا این دو به هم خیلی شبیه هستند.
بههرحال در توفیق کاریکاتورها و مضمونهایی را میشد کار کرد که در گل آقا نمیشد)این دو نشریهی نامدار باهم بیشباهت هم نبودند:هر دو آمیزهای از نظم و نثر بودند،ستونها و بخشهای شبیه به هم داشتند،ترکیبی از کاریکاتورهای گویا شده(با متن)و مضمونهای نوشتاری بودند و...
اما انصاف این که گل آقا یک کارکرد عالی داشت:تربیت کردن و میدان دادن به نویسندگان و کاریکاتوریستهای جوان.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اتاق میز کار گل آقا کسانی مثل ابو الفضل زرویی که استعداد خود را در طنز فعال کرد و به جرئت میتوانم نظر دهم که قویترین، مسلطترین و در سن خود کارآمدترین (به تصویر صفحه مراجعه شود) طنزنویس امروز در شعر و نثر است.
اما مگر گل آقا،منهای خود صابری معنا و مفهومی هم میتوانست داشته باشد؟ من این نشستها را بسیار دوست داشتم."