Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو: بهرام سالکی، استاد خوش نویسی و تذهیب قرآن کریم

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"و در تذهیب،تلفیق ماهرانه‌ی سه نقش‌ خاتم خاتمکاری،زنجیری تذهیب و گره‌چینی معماری، تنظیم مبتکرانه و متقارن و به غایت باشکوه فهرست‌ سوره‌ها،ابتداع و اجرای حیرت‌انگیز نقش پیچیده‌ی‌ زنجیری در گره،ایجاد سایه‌روشن در تذهیب،به کارگیری‌ صحیح رنگ‌های شیر و شکری(طلا و نقره)،تذهیب‌ مرصع صفحات،هماهنگی دل‌نشین رنگ‌های تذهیب با شرفه‌ها،استفاده از شیوه‌ی نقاشی‌پرداز در تذهیب،تحریر طلا با سفیدآب،استفاده از طلا به‌عنوان زیر رنگی برای‌ تلألو بخشیدن به رنگ‌ها،رعایت توازن رنگی خطوط با تزئینات،تنوع چشم‌انداز شمسه‌های وقف آیات،کتابت‌ خط با قلم‌مو،فضاهای خالی متناسب و خیال‌انگیز متن، و بالاخره دقت و ظرافت در حد اعجاز و آن‌گاه جلوه و شکوه روحانی مجموعه‌ی کار،نشانگر این واقعیت است‌ که هنرمند پرتوان،صیقل یافته‌ترین گوهرها را از گنجینه‌ی‌ بی‌نظیر مکاتب گوناگون هنر تذهیب انتخاب کرده و این‌ اجزا را با ابداعاتی تحسین برانگیز،چنان استادانه به هم‌ درآمیخته است که بدون تردید می‌توان سخن از مکتبی تازه‌ گفت و قرآن عقیق را نقطه‌ی عطفی در تاریخ هنر کتاب‌آرایی‌ اسلامی دانست. بی‌گمان نام این نقش‌آفرین‌ سعادتمند در پناه و به برکت این اثر جاودانه،جاویدان‌ خواهد ماند»،گزیده‌ای از نظرات کارشناسان و مسئولان‌ در بازدید از قرآن عقیق و دیگر آثار استاد را،به‌عنوان‌ حسن ختام،تقدیم خوانندگان محترم مجله می‌کنیم: *مقام معظم رهبری،حضرت آیت الله خامنه‌ای(موزه‌ی‌ هنرهای معاصر،بهمن 5731):«حجم و کیفیت کار هنری در قرآن عقیق،شگفت‌آور است. » *پروفسور گیزا فهرواری،کارشناس بزرگ هنرهای‌ اسلامی و استاد دانشگاه لندن و رئیس موزه‌ی طارق رجب‌ کویت(تالار نمایش عدوانی«مجلس ملی فرهنگ،هنر و ادب کویت،اردیبهشت 0831):«در طول بیست قرن‌ تاریخ هنر جهان،این اثر(قرآن عقیق)بی‌نظیر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.