Skip to main content
فهرست مقالات

سرآغاز

نویسنده:

(1 صفحه - از 3 تا 3)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقش ظاهر بهر نقش غایب، نقاشی، مولانا، دینی، نقش، بهر عین، هنر و صنایع دینی، باطنی، غیب

خلاصه ماشینی: "سرآغاز هیچ نقاشی نگارد زین نقش‌ بی‌امید نفع،بهر عین نقش؟ [مثنوی/1377/ش 681/2881] مولانا جلال الدین در این فصل جلیل،ضمن تفسیر بخشی از آیه‌ی‌ سوم سوره‌ی احقاف*،این موضوع را بسط می‌دهد که خداوند حکیم و فرزانه،هیچ‌چیز را در این جهان عبث نیافریده است. هیچ نقاشی نگارد زین نقش‌ بی‌امید نفع بهر عین نقش؟ بلکه بهر میهمانان و کهان‌ که به فرجه وارهند از اندهان‌ شادی بچگان و یا دوستان‌ دوستان رفته را از نقش آن‌ هیچ کوزه‌گر کند شتاب‌ بهر عین کوزه نه بربوی آب‌ هیچ کاسه‌گر کند کاسه تمام‌ بهر عین کاسه نه بهر طعام‌ هیچ خطاطی نویسد خط به فن‌ بهر عین خط نه بهر خواندن‌ نقش ظاهر بهر نقش غایب است‌ و آن برای غایب دیگر ببست‌ تا سوم،چارم،دهم برمی‌شمرد این فواید را به مقدار نظر هر پدیده‌ای در این جهان،بنابر حکمت و مصلحتی آفریده شده است‌ و اگر ژرف‌بین باشی،به صور پدیده‌ها قانع نمی‌شود؛بلکه از سطح ظاهری‌ موجودات به سوی باطن آن‌ها حرکت می‌کنی. نجم الدین رازی در«مرصاد العباد من المبداء الی المعاد»،بیانگر این اعتقاد در باب صنایع و حرف و هنرها و معنای دینی آن در تمدن اسلامی‌ است:«بدان که حرفت و صنعت نتیجه‌ی علم و قدرت،و علم و قدرت‌ نتیجه‌ی شناخت روح است به قدر القوة و الحوصله."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.