خلاصه ماشینی:
"اگر مراد از معنی عبارت «لم یکن شیئا مذکورا» نفی مطلق است، چرا لفظ«مذکورا»را آورده و همانند آیهی 9 سورهی مریم نفرموده است: «و لم تک شیئا» ؟ برای آوردن لفظ«مذکورا»چند دلیل وجود دارد،از جمله این که:آوردن لفظ«مذکورا»اشارهای است به تمام مراحل تطور انسان.
نکته: در تمام قرآن فقط یک جا لفظ«کفر»بر«شکر»مقدم شده و آن سورهی مبارکهی«زمر»است؛آنجا که میفرماید: «ان تکفروا فإن الله غنی عنکم و لا یرضی لعباده الکفر و إن تشکروا یرضه لکم و لا تزر وازرة وزر أخری ثم الی ربکم مرجعکم فینبئکم بما کنتم تعملون إنه علیم بذات الصدور» 21و دلیل این امر آن است که هم پیش از این آیه از«کفر»و «کافرون»ید شده است22و هم اواخر سورهی نخست به ذکر وضعیت کافران میپردازد،و آنگاه از پاداش دادن به«شکرگزاران»سخن به میان میآورد.
حال سؤال این است که چرا در آیهی 4،به جای «أعتدنا للکافرین» نفرمود«أعتدنا للکفر»؟ اگر میفرمود:«إعتدنا للکفر»،این گمان پیش میآمد که عذاب فقط شامل کسی میشود که در کفر ورزیدن مبالغه میکند و عذابی در انتظار«کافر»نیست.
اما با آوردن لفظ«الکافرین» استنباط خواننده چنین خواهد بود که وقتی عذاب«کافرین»چنین است،عذاب کسانی که در کفر مبالغه ورزیدهاند،چگونه خواهد بود؟(لا بد شدیدتر و سختتر) با توجه به این که«سعیر»همان جهنم و عموما جایگاه کافران است و به خاطر محل شکنجه بودن،به هیچ وجه جای خوبی نیست،آوردن کلمات«سلاسلا»و«أغلالا»چه توجیهی دارد؟ خداوند در این دنیا انسان را آزاد گذاشته (إما شاکرا و إما کفورا) و راه راست را نیز به وی نشان داده است."