Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی و نشانه شناسی اتومبیل: جوانان ایرانی و اتومبیل

نویسنده:

(6 صفحه - از 30 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : اتومبیل، جوانان، مصرف، ایران، جوانان ایرانی و اتومبیل، الیاس، جامعه، فراغت، اجتماعی، هویت

خلاصه ماشینی:

"پرسشاساسی مقاله‌ی حاضر آن است که:«اتومبیل،به مثابه کالا و به مثابه نشانه3و نماد4،دلالتگر وبیانگر چه چیزی برای جوان ایرانی است؟» آیا پیکره‌ی اتومبیل و رمزگشایی5از محتوا،معنا و پیام اتومبیل،می‌تواند ما را در فهم مصرف6و استفاده و کاربری7اتومبیل توسط جوانان و درک (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهان ذهنی وعینی جوانان ایرانی یاریکند؟به عبارت دیگر،اتومبیل و«تجربه‌ی جوانی»را چگونه می‌توان مفهوم‌پردازیو تفسیر کرد؟مفهوم‌پردازی و چشم‌اندازنظریه‌های جامعه‌شناختی مصرف،هویت،شهر،جوانی،فراغت سرمایه و مدرنیته،می‌تواندره‌یافتی مناسب و آگاهی‌بخش باشد. طبق نظریه‌ی سبک زندگیو مصرف پی‌یر بوریو(1381)باید در نظر داشتکه ذائقه‌های11مصرفی و سلیقه‌های متعدد،نهصرفا برای«بیان تفاوت»،بلکه برای«ایجادتمایزات»است و بنابر گمنامی،ناشناختگی وسرعت بالا و گذری بودن برخوردهای اجتماعیدر فضای خیابان‌های شهری مدرن،(بینشزیمل)،چه نشانه‌ای،گویاتر و رساتر از اتومبیلمی‌تواند،نمایشگر منزلت،دارایی و قدرتاقتصادی باشد؟ اگر انواع اتومبیل را به عنوان گونه‌هایمتفاوت در نظر بگیریم،می‌توان گفت کهاتومبیل‌هایی چون:وانت،نیسان یا پیکان،عمدتا کارکرد اقتصادی و درآمدزا دارند تا کارکردیفراغتی. نکته‌ای که در مورد اتومبیل به مثابه«فضا»ونه مکان و جسم فیزیکی باید اضافه کرد این استکه طبق بینش بوردیار و رویکرد روان‌کاوی بهفرایند مصرف اشیا،«امیال در خلأ اجتماعی وفرهنگی شکل نمی‌گیرند»[باکاک،1381:139]. آیا مصرف یا کاربری اتومبیل برای جوانایرانی،دارای معنا و دلالت ضدهژمونیک استو سوریه‌ای سیاسی دارد؟ آیا نوع اتومبیل و خلق فضای خاص دراتومبیل توسط جوان ایرانی،خنده،قهقهه،شادی و هیجان،و فضای خصوصی پدید آمدهدرون اتومبیل،بیانگر کارناوالی شدن تجربه‌یبودن در اتومبیل است؟ میخائیل باختن،با مطالعه‌ی آثار فرانسوارابله،نویسنده‌ی فرانسوی قرن پانزدهم،به ایننتیجه می‌رسد که کارناوال و جشن‌های مردمی،فرم‌هایی فرهنگی هستند که با فرهنگ رسمیحاکم بر سده‌های میانه مخالفت می‌کردند ونشان می‌دادند،مردم حتی در آن‌دوران تسلیممحض اندیشه‌های حاکم نبودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.