Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه دانش آموزان را به درس تاریخ علاقه مند کردم

گزارشگر:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، تدریس، تاریخ، روش تدریس، معلم، مدرسه، فراگیران، روش بارش مغزی یادگیری، روش، درس تاریخ علاقه‌مند

خلاصه ماشینی:

"آنچه از سؤالات دانش‌آموزان درک کردم، این بود که روش تدریس معلم کلاس پنجم آن‌ها احتمالا به«سبک‌ سنتی»بوده و باعث ایجاد کسالت،ملامت و خستگی آن‌ها شده‌ است. اما این کار مشکل بود،چون عده‌ای از دانش‌آموزان به‌ «روش سنتی»که معلم تاریخ دوره‌ی ابتدایی به کار برده بود،عادت‌ کرده بودند و گاهی اوقات درخواست می‌کردند که فقط سؤال و جواب‌ به آن‌ها بدهم تا حفظ کنند. مشکلی که وجود داشت،نوع روش تدریس بود؛یعنی روش‌ اجرای درس تاریخ به صورت نمایش توسط دانش‌آموزان که با سر و صدا و حتی بی‌نظمی در کلاس همراه بود. در نهایت،پرسش‌نامه‌ای تهیه کردم و پس‌ از استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی به این نتیجه رسیدم‌ که: اولویت اول:روش اجرای ایفای نقش است؛ اولویت دوم:تدریس اعضای تیم؛ اولویت سوم:بارش مغزی. در نهایت،پس از گرفتن نظرات گروه‌های متفاوت به این نتیجه‌ رسیدم که با کمک دانش‌آموزان،از روش تدریس به طریق«اجرای‌ نمایش»،در کلاس درس تاریخ استفاده کنم. نتیجه با اجرای این روش تدریس: الف)دانش‌آموزان به اطلاعات تاریخی بیش از مطالب کتاب‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دست می‌یابند و به مطالعه و پژوهش علاقه‌مند می‌شوند. ب)رقابت بسیار سالم و سازنده‌ای بین گروه‌ها برای بهتر اجرا کردن نمایش ایجاد می‌شد و هرگروه می‌کوشد،بهترین کار را ارائه‌ دهد؛چون گروه برتر با داوری خود دانش‌آموزان تشویق می‌شد و به‌ گروه نمره‌ی تشویقی تعلق می‌گیرد. در سال اول راهنمایی که از روش پرسش و پاسخ و نقد کنفرانس توسط دانش‌آموزان و معلم استفاده شده بود،میانگین نمرات 50 نفر در دو کلاس 75/18 بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.