Skip to main content
فهرست مقالات

روش های تدریس درس تاریخ

نویسنده:

(6 صفحه - از 17 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، تاریخ، معلم، روش تدریس، تدریس درس تاریخ، اطلاعات، دانش‌آموزان، رشد آموزش تاریخ، علم، روش‌های تدریس درس تاریخ

خلاصه ماشینی: "در واقع، فعالیت‌های علمی و آموزشی معلمان در ارتقای دانش و بینش نسل‌ جوان کشور در قبال تحولات پردامنه،بسیار مؤثر است‌[خیراندیش، 1381:3]و به قول دکتر باستانی پاریزی:«معلمان تاریخ هم مثل‌ سایر معلمان باید فکر این باشند که چه طور بچه‌ها را از سرگرمی‌های‌ بیش از حد قرن بازدارند و دوباره آن‌ها را به درس و مشق بکشانند» [باستانی پاریزی،1380:8]. دبیر تاریخ برای ایجاد تنوع و جلوگیری از خستگی و کسالت‌ دانش‌آموزان باید اولا در طول تدریس فرصت‌هایی کوتاه به منظور رفع خستگی بدهد و ثانیا برای ایجاد جذابیت،از طنزها و لطیفه‌های‌ تاریخی و هم‌چنین داستان‌های واقعی و عبرت‌آموز در مورد شخصیت‌های تاریخی استفاده کند[ایزدپناه،1383:42]. بلکه هدف معلم از آموزش این‌ اطلاعات،باید آن باشد که دانش‌آموز را از علل و عوامل مؤثر در پیدایش وقایع تاریخی آگاه کند و طرز پیدا کردن مطالب مستند تاریخی‌ را به او یاد دهد. دکتر علی شریعتی نیز در رابطه با نحوه‌ی برخورد مورخ(معلم‌ تاریخ)با مطالب تاریخی می‌گوید:«وقتی اثر تاریخی را می‌خوانیم، باید به نویسنده و شاعری که آن اثر را به وجود آورده است،توجه‌ کنیم»(وضع،طرز فکر،مذهب،محیط و قرنی که در آن زندگی‌ می‌کرده است)[شریعتمداری،1374:9]. نتیجه تدریس و شیوه‌های آن،ده‌ها و صدها رویکرد و متد دارد که‌ بخشی از آن‌ها به معلم مربوط می‌شود و قسمتی نیز به نظام آموزشی‌ و محیط تدریس نباید به حداقل‌های اطلاعات از رشته‌ی تخصصی‌ خود بسنده کند،بلکه آموخته‌هایش باید به روز باشد. البته چنین امری نه تنها وظیفه‌ی‌ معلم تاریخ است،بلکه وزارت آموزش و پرورش نیز باید در اجرای‌ دوره‌های دانش‌افزایی معلمان،راجع به یادگیری و روان‌شناسی تعلیم و تربیت،نقش پررنگ‌تری ایفا کند که البته در سال‌ها اخیر رویکردی‌ مثبت در این زمینه مشاهده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.