Skip to main content
فهرست مقالات

روش های تدریس درس تاریخ

نویسنده:

(6 صفحه - از 17 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : تدریس ،تاریخ ،معلم ،روش تدریس ،تدریس درس تاریخ ،اطلاعات ،دانش‌آموزان ،رشد آموزش تاریخ ،علم ،روش‌های تدریس درس تاریخ ،علم تاریخ ،معلم تاریخ ،کلاس ،روش ،اصفهان ،تدریس تاریخ ،علاقه ،تعلیم ،معلم تاریخ و شیوه‌های تدریس ،تهران ،شیوه‌ی تدریس تاریخ ،دبیر تاریخ ،کلیات روش تدریس تاریخ ،آموزش و پرورش ،چگونگی ارائه‌ی درس تاریخ ،فکر ،خیراندیش ،شیوه‌ی ،شیوه‌ی آموزش مطالب تاریخی ،ترجمه‌ی

خلاصه ماشینی:

"در واقع، فعالیت‌های علمی و آموزشی معلمان در ارتقای دانش و بینش نسل‌ جوان کشور در قبال تحولات پردامنه،بسیار مؤثر است‌[خیراندیش، 1381:3]و به قول دکتر باستانی پاریزی:«معلمان تاریخ هم مثل‌ سایر معلمان باید فکر این باشند که چه طور بچه‌ها را از سرگرمی‌های‌ بیش از حد قرن بازدارند و دوباره آن‌ها را به درس و مشق بکشانند» [باستانی پاریزی،1380:8]. دبیر تاریخ برای ایجاد تنوع و جلوگیری از خستگی و کسالت‌ دانش‌آموزان باید اولا در طول تدریس فرصت‌هایی کوتاه به منظور رفع خستگی بدهد و ثانیا برای ایجاد جذابیت،از طنزها و لطیفه‌های‌ تاریخی و هم‌چنین داستان‌های واقعی و عبرت‌آموز در مورد شخصیت‌های تاریخی استفاده کند[ایزدپناه،1383:42]. بلکه هدف معلم از آموزش این‌ اطلاعات،باید آن باشد که دانش‌آموز را از علل و عوامل مؤثر در پیدایش وقایع تاریخی آگاه کند و طرز پیدا کردن مطالب مستند تاریخی‌ را به او یاد دهد. دکتر علی شریعتی نیز در رابطه با نحوه‌ی برخورد مورخ(معلم‌ تاریخ)با مطالب تاریخی می‌گوید:«وقتی اثر تاریخی را می‌خوانیم، باید به نویسنده و شاعری که آن اثر را به وجود آورده است،توجه‌ کنیم»(وضع،طرز فکر،مذهب،محیط و قرنی که در آن زندگی‌ می‌کرده است)[شریعتمداری،1374:9]. نتیجه تدریس و شیوه‌های آن،ده‌ها و صدها رویکرد و متد دارد که‌ بخشی از آن‌ها به معلم مربوط می‌شود و قسمتی نیز به نظام آموزشی‌ و محیط تدریس نباید به حداقل‌های اطلاعات از رشته‌ی تخصصی‌ خود بسنده کند،بلکه آموخته‌هایش باید به روز باشد. البته چنین امری نه تنها وظیفه‌ی‌ معلم تاریخ است،بلکه وزارت آموزش و پرورش نیز باید در اجرای‌ دوره‌های دانش‌افزایی معلمان،راجع به یادگیری و روان‌شناسی تعلیم و تربیت،نقش پررنگ‌تری ایفا کند که البته در سال‌ها اخیر رویکردی‌ مثبت در این زمینه مشاهده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.