Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر روش همیاری بر تفکر انتقادی زبان آموزان ایرانی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1386 - شماره 84 علمی-ترویجی (وزارت علوم) (6 صفحه - از 10 تا 15)

کلیدواژه ها : تفکر انتقادی ،کار گروهی ،آموزش همیاری ،لغات برانگیزنده ،روش فراشناختی

کلید واژه های ماشینی : تفکر انتقادی ،همیاری بر تفکر انتقادی ،روش همیاری بر تفکر ،تفکر انتقادی زبان‌آموزان ،همیاری ،روش همیاری ،انتقادی ،تأثیر روش همیاری ،همیاری بر تفکر ،میزان تفکر انتقادی زبان‌آموزان ،پرسش‌نامه‌ی تفکر انتقادی ،نمرات پرسش‌نامه‌ی تفکر انتقادی ،افزایش میزان تفکر انتقادی ،آموزش همیاری ،تفکر انتقادی بر مهارت ،افزایش تفکر انتقادی ،گروه کنترل ،آموزش زبان ،گروه آزمایش ،تأثیر روش ،نگارش زبان‌آموزان ،رشد آموزش ،مرحله‌ی دوم ،نمرات نگارش ،نمرات زبان‌آموزان ،گروه‌های کنترل و آزمایش ،مهارت‌های تفکر ،تأثیر آموزش ،سطح متوسط ،دوره‌ی آموزش

این مقاله به بررسی تأثیر آموزش همیاری بر تفکر انتقادی زبان‌آموزان انگلیسی پرداخته و پژوهش‌هایی که در این زمینه در سایر کشورها انجام شده را مطرح کرده است.این فرضیه مطرح شده است که آموزش همیاری باعث افزایش میزان تفکر انتقادی زبان‌آموزان و هم‌چنین‌ افزایش تفکر انتقادی،موجب بالا رفتن مهارت نوشتاری آنان می‌شود. این پژوهش در دو مرحله انجام شد و جمعیت آماری شامل 98 نفر در مرحله‌ی اول(52 نفر گروه آزمایش و 46 نفر گروه کنترل)و 93 نفر در مرحله‌ی دوم(58 نفر گروه آزمایش و 35 نفر گروه کنترل)بود. در این تحقیق،دانش‌آموزان در دو سطح متفاوت(متوسط در مرحله‌ی اول و ابتدایی در مرحله‌ی دوم)،20 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.ابزار پژوهش نیز عبارت بودند از: الف)پرسش‌نامه‌ی تفکر انتقادی هانی (CTQ) ب)آزمون همگنی نلسون برای دو سطح متوسط و مبتدی ج)آزمون نوشتاری تعیین سطح نگارش در پایان این پژوهش،تفاوت معنی‌داری در تفکر انتقادی زبان‌آموزان در دو سطح مبتدی و متوسط مشاهده شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.