چکیده:
در جوامع کنونی،محدودیت منابع و امکانات انسان را ناگزیر به گزینش کرده است.در واقع،برخی گزینشها دارای چنان اهمیتی هستند که حتی میتوانند،مسیر زندگی آیندهی افراد را تعیین کنند. در این بین،ارزیابی دانش زبانی نیز از جمله ارزیابیهایی است که پایهی گزینشی بسیاری از تصمیمات در جامعه را تشکیل میدهد. در حقیقت،به دلیل نقش بسزایی که چنین ارزیابی در شکلدهی آیندهی تحصیلی و شغلی دانشآموزان و دانشجویان دارد،لازم است،تمامی کسانی که به نحوی با چنین گزینشها،تصمیمات و ارزیابیهایی در ارتباط هستند،با آگاهی کامل از مسئولیت خطیر خویش،تمامی دقت و تلاش خود را در انجام آن به کار گیرند.این امر به نوبهی خود مستلزم شناخت کامل دانش و توانایی زبانی، آشنایی با شیوههای روزامد و علمی،و ارزیابی چنین توانایی است. با نگاهی اجمالی به تاریخچهی آموزش زبان انگلیسی در یک صد سال گذشته،به راحتی میتوان فراز و نشیبهای فراوانی را که مقولهی آموزش زبان پشت سر گذاشته است،مشاهده کرد.بخش عمدهای از این تحولات تحت تأثیر نظریههای نوین زبانی و یادگیری متجلی گشتهاند.چنین تغییراتی در نظریههای زبان و یادگیری،به نوبهی خود تأثیرات بسزایی را در نحوهینگرش ما به مبحث ارزیابی توانایی مذکور به همراه داشتهاند. به طور خلاصه،تاریخ شیوههای ارزیابی مهارت زبانی را میتوان به پنج دورهی نسبتا متمایز با ویژگیهای خاص تقسیم کرد.این پنج دوره که به نحوی نشاندهندهی تکامل نگرش به مقولههای زبان،یادگیری و ارزیابی هستند،عبارتاند از:1.دورهی ساختاری ترجمهای با تأکید بر اهمیت دانش ساختاری و توانایی ترجمه در فرایند ارزیابی؛2.دورهی تجزیهای با تأکید بر ارزیابی مستقل مهارتهای متفاوت زبانی؛3.دورهی ترکیبی با تأکید بر ارزیابی مهارتهای متفاوت زبانی درا رتباط با یکدیگر؛4.دورهی ارتباطی با تأکید ویژه بر ارزیابی زبان در فرایند برقراری ارتباط؛5.دورهی شیوههای جایگزین با نگاهی نو به روشهای جدید ارزیابی.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ترجمهای با تأکید بر اهمیت دانش ساختاری و توانایی ترجمه در فرایند ارزیابی؛2.
دورهی تجزیهای با تأکید بر ارزیابی مستقل مهارتهای
دورهی ترکیبی با تأکید بر ارزیابی مهارتهای متفاوت زبانی درا رتباط با یکدیگر؛4.
ارزیابی زبان در فرایند برقراری ارتباط؛5.
دورهی شیوههای جایگزین با نگاهی نو به روشهای جدید ارزیابی.
کلدی واژهها:دورهی ساختاری-ترجمهای،دورهی تجزیهای،دورهی ترکیبی،دورهی ارتباطی،دورهی شیوههای جایگزین.
در این بین،ارزیابی دانش زبانی نیز از جمله ارزیابیهایی است که
در حقیقت،به دلیل نقش بسزایی که چنین ارزیابی در شکلدهی
امر به نوبهی خود مستلزم شناخت کامل دانش و توانایی زبانی،
آشنایی با شیوههای روزامد و علمی،و ارزیابی چنین توانایی است.
نظریههای زبان و یادگیری،به نوبهی خود
مهارت زبانی را میتوان به پنج دورهی نسبتا"