Skip to main content
فهرست مقالات

On The Role of Memory in Learning and its Implications for Teachers

نویسنده: ؛

پاییز 1386 - شماره 84 علمی-ترویجی (وزارت علوم) (7 صفحه - از 41 تا 47)

کلیدواژه ها : تقطیع ،پردازش اطلاعات ،بازیابی ،رمزگذاری ،حافظه‌ی معنایی ،فراموشی ،ذخیره ،حافظه‌ی حسی ،حافظه‌ی کوتاه مدت ،حافظه‌ی بلند مدت ،حافظه‌ی نامنظم ،آموزه‌ها

کلید واژه های ماشینی : حافظه‌ی بلند مدت ،حافظه‌ی کوتاه‌مدت ،حافظه‌ی معنایی ،حافظه‌ی نامنظم ،نامنظم ،بلند مدت ،حافظه‌ی حسی ،معنایی ،بازیابی اطلاعات ،حسی ،پردازش اطلاعات ،رویکردهای متفاوتی درباره‌ی سازوکار ،دقیق حافظه ،دقیق‌تر

یادگیری به طور کل و یادگیری زبان خارجی به طور خاص،با توانایی حافظه در نگهداری اطلاعات و بازیابی آن‌ها هنگام ضرورت،رابطه‌ی نزدیکی دارد. نظریات و رویکردهای متفاوتی درباره‌ی سازوکار حافظه و عملکرد آن وجود دارد که«رویکرد پردازش‌ اطلاعات»از مهم‌ترین آن‌هاست.بر اساس این‌ رویکرد،اطلاعات ابتدا وارد حافظه‌ی حسی که‌ بسیار کوتاه است می‌شود و در صورت جلب‌ توجه،از آن‌جا به حافظه‌ی کوتاه مدت می‌رود. در غیر این صورت،از بین خواهد رفت.ظرفیت‌ حافظه‌ی کوتاه مدت نیز بسیار محدود است،اما با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تقطیع‌ اطلاعات به واحدهای معنی‌دار بزرگ‌تر،می‌توان ظرفیت آن را افزایش‌ داد.تمرین و تکرار اطلاعات موجود در حافظه‌ی کوتاه مدت نیز باعث تثبیت و ماندگاری طولانی آن‌ها و انتقال این‌ اطلاعات به حافظه‌ی بلند مدت می‌شود. حافظه‌ی بلند مدت،خود به«حافظه‌ی‌ معنایی»که اطلاعات سازمان یافته را ذخیره‌ می‌کند و«حافظه‌ی نامنظم»که اطلاعات‌ پراکنده و نامنظم را ذخیره می‌کند،تقسیم‌ می‌شود.بازیابی اطلاعات از حافظه‌ی معنایی آسان‌تر از بازیابی اطلاعات از حافظه‌ی نامنظم است.این مقاله بر آن است که ضمن بررسی دقیق حافظه از دیدگاه نظریه‌پردازش،اطلاعات‌ و عوامل مؤثر در بروز فراموشی،آموزه‌های این رویکرد را به معلمان زبان یادآوری کند تا هنگام تدریس و تمرین‌های کلاسی،به گونه‌ای‌ عمل کنند که موجبات یادگیری بهتر و حفظ دقیق‌تر مطالب فراهم آید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.