خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدرسه،بزهکاری نوجوانان را کاهش میدهد؟ محمد علی شامانی به یاد داشته باشیم، عملکرد تحصیلی ضعیف بهطور مستقیم با رفتار بزهکارانه مرتبط است؛چه آنکه غالب بزهکاران به لحاظ تحصیلی دچار نارسایی هستند، هرچند که پارهای از جرائم،توسط افراد موفق در تحصیل نیز اتفاق میافتد بسیاری از مشکلات زیربنایی بزهکاری و همچنین راهحلهای پیشگیرانه و مهارتی،به شدت با ماهیت و کیفیت تجربیات افراد در مدرسه مرتبط است.
با این حال،مهمترین پرسش پیش روی نظام تعلیم و ترتیب این است که:مدرسه چه نقشی در کاهش بزهکاری میتواند داشته باشد؟به نظر میرسد برای تبیین پرسش قبلی،باید به این موارد توجه کرد: //آیا مدرسه در ارائهی رفتار مناسب توانایی لازم را دارد؟ //آیا مدرسه میتواند پاسخگوی مسائل و مشکلات روانشناختی و زیستشناختی دانشآموزان باشد؟ //آیا مدرسه در جهت پرورش رشد اخلاقی دانشآموزان برنامهریزی شده است؟ //آیا مدرسه میتواند با بازنگری در برنامههای خود، نرخ ترک تحصیل را کاهش دهد و زمینهساز موفقیت در تحصیل باشد؟ //آیا مدرسه برای علاقهمند کردن دانشآموزان به مدرسه برنامهویژهای دارد؟ //و آیا در مدرسههای ما مقررات غیر منصفانهای وجود ندارد که باعث بروز تنش و درگیری شود؟ و بسیاری از پرسشهای دیگر که میتواند ما را با تأثیر مدرسه در بهبود جامعهای سالم و با نشاط و جریان بالندهی یادگیری آشنا سازد."