Skip to main content
فهرست مقالات

رفتار اخلاقی کودکان چگونه شکل می گیرد؟ (مروری بر عوامل موثر بر استدلال و رفتار اخلاقی)

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : استدلال و رفتار اخلاقی ،رفتار اخلاقی کودکان ،فراشناخت ،استدلال اخلاقی ،عمل اخلاقی و استدلال اخلاقی ،فراگیرندگان ،فراشناختی استدلال و رفتار اخلاقی ،رشد اخلاقی ،استدلال اخلاقی فرد ،معلم ،دانش‌آموزان ،دانش ،رفتار اخلاقی دانش‌آموزان سطوح ،تفکر ،کلبرگ ،شناخت ،نظارتی ،نظریه‌ی رشد اخلاقی ،ارتقای استدلال و رفتار اخلاقی ،فراشناخت اخلاقی ،رشد اخلاقی کلبرگ ،استدلال اخلاقی رابطه ،رفتارهای اخلاقی فراگیران ،فرد ،فرایندهای ،قضاوت ،تفکر درباره‌ی تفکر ،سطح رشد اخلاقی ،استدلال اخلاقی با فراشناخت ،عوامل موثر بر استدلال

خلاصه ماشینی:

"رفتار اخلاقی کودکان‌ چگونه شکل می‌گیرد؟ مروری بر عوامل مؤثر بر استدلال و رفتار اخلاقی دکتر صغری ابراهیمی قوام *معلم باید رفتارهای اخلاقی‌ فراگیران را مورد توجه،تشویق و قدر دانی قرار دهد *فرا شناخت، تفکر درباره‌ی‌ تفکر یا دانستن،و دانسته‌های خود است. تفاوت رویکرد حاکم بر رشد اخلاقی کلبرگ با پیاژه،در این است که هرچند یک‌ مرحله‌ی خاص از رشد شناختی،پیش نیاز استدلال اخلاقی‌ فرد است،اما تضمین‌کننده‌ی آن نیست. کلبرگ سه سطح‌ رشد اخلاقی به این شرح مطرح کرده است:مرحله‌ی‌ پیش متعارف(چهار تا ده سالگی)،مرحله‌ی متعارف(ده‌ تا سیزده سالگی)و مرحله‌ی پس متعارف(سیزده سالگی‌ و بالاتر)که هریک از سه سطح،دارای دو مرحله جداگانه‌ است(برای مطالعه‌ی بیشتر به این کتاب‌های روان‌شناسی‌ تربیتی مراجعه شود:اسدزاده،1385؛سیف،1385؛ ابراهیمی قوام،1385). فرا شناخت و استدلال و رفتار اخلاقی فراشناخت،تفکر درباره‌ی تفکر یا دانستن،و دانسته‌های‌ خود است. 6. استدلال اخلاقی فرد،وابسته به زمینه‌ای است *به نظر لیکونا، معلم باید از ویژگی‌های‌ منحصر به‌ فرد،علاقه‌ها و سرگرمی‌های‌ فراگیرنده آگاه‌ باشد و آن‌ها را در ارائه‌ی تکالیف یا محتوای درس به‌ کار گیرد که فرد در آن قرار دارد. هم‌چنین در این مطالعه و برخی از مطالعات دیگر،مشاهده شد،کودکان خردسال‌تر قادر به‌ استدلال اخلاقی سطح بالاتری نسبت به کودکان بزرگ‌تر بودند[المینگ،1978]. داشتن طرحی برای تحقق برنامه وقتی روش خود نظارتی برای گروهی از دانش‌آموزان‌ یا کل کلاس به کار گرفته می‌شود،ابتدا شرح مختصری‌ در مورد این روش،موجب تمرکز فراگیرندگان روی موضوع‌ می‌شود و آنان را قادر می‌سازد،در مقاطع زمانی مشخص، به رفتارخودشان یا همکلاسی‌هایشان توجه کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.