Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش جغرافیا، راهی نو با مشکلات بسیار (قسمت اول)

نویسنده:

(7 صفحه - از 26 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، آموزش جغرافیا، بهء، برنامه، اطلاعات، شورای برنامه‌ریزی گروه جغرافیا، درسی جغرافیا، برنامه درسی جغرافیا، دانش‌آموزان، مشکلات

خلاصه ماشینی: "شورای برنامه‌ریزی گروه جغرافیا بر این نکته واقف بود که‌ محورهای اصلی آموزش که عبارتنداز معلم،دانش‌آموز و محتوای‌ درسی بهء شکلی توأم می‌بایست مورد توجه قرار گیرند و غفلت از نیازها و توانائیهای هریک از این سهء محور ممکن است بهء عقیم ماندن‌ هر برنامه‌ای منجر شود. تحقیقات انجام شده از اظهارات صاحبنظران مایل آموزش‌ و پرورش حاکی‌از آن بود که برنامه‌های درسی جغرافیا فاقد تحرک‌ کافی و لازم برای بکارگیری آموخته‌های آن توسط دانش‌آموزان است و اساسا تأکید بیش‌ازحد بهء بعد دانش در نردبان یادگیری سبب خستگی‌ و انزجار فراگرفتن،علیرغم میل قلبی نسبت بهء این درس است. مجموعه‌ای که پیش‌روی دارید راهنمای برنامه درسی جغرافیا در دوره‌های مختلف تحصیلی است که مصوبه شورای برنامه‌ریزی‌ درسی و آموزشی جغرافیای دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی‌ می‌باشد و بهء عنوان یک مرجع و راهنمای عمل مورد استفاده مؤلفین‌ کتب درسی جغرافیا قرار می‌گیرد. گزینش مدل و راهبردهای کلی برنامه‌ریزی درسی جغرافیا از آنجایی که در مدل‌های سنتی(خطی یا مرحله‌ای)ارزشیابی‌ در انتها قرار می‌گیرد و بازگشتی بهء اهداف و محتوا وجود ندارد و درنتیجه موجب مشکلات مختلف نظیر اتلاف هزینه،نیرو و غیره‌ می‌شود،لذا در این برنامه سعی بر آن است تا از مدل کنش متقابل یا فرایندی (Processing-or Interactive Model)(Kerr) بهء دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر آن استفاده شود تا بتوان باتوجه بهء پویایی‌ آن سطوح مختلف برنامه‌ریزی درسی را بهء یکدیگر مربوط و اصلاحات‌ و تغییرات لازم و مقتضی را در اهداف و سپس محتوا یا برعکس به‌وجود آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.