Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش جغرافیا، راهی نو با مشکلات بسیار (قسمت اول)

نویسنده:

(7 صفحه - از 26 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا ،آموزش جغرافیا ،بهء ،برنامه ،اطلاعات ،شورای برنامه‌ریزی گروه جغرافیا ،درسی جغرافیا ،برنامه درسی جغرافیا ،دانش‌آموزان ،مشکلات ،اصول مربوط بهء انتخاب نواحی ،راهنمای برنامه درسی جغرافیا ،ارزشیابی ،موضوع بازنگری برنامه‌های آموزشی جغرافیا ،معلم ،برنامه‌های آموزشی جغرافیا ،دانش ،بهء آموزش نظام‌های طبیعی ،گروه جغرافیا بهء مراکز آموزش ،رویکردهای ،محیط ،برنامه درسی جغرافیا دانش‌آموزان ،گروه جغرافیای دفتر برنامه‌ریزی ،ناحیه‌ای ،برنامه‌ریزی ،نقشه ،بهء تحول اهداف کل آموزش ،تغییر برنامه‌های آموزشی جغرافیا ،شورای برنامه‌ریزی آموزش جغرافیا ،برنامه‌ریزی درسی

خلاصه ماشینی:

"شورای برنامه‌ریزی گروه جغرافیا بر این نکته واقف بود که‌ محورهای اصلی آموزش که عبارتنداز معلم،دانش‌آموز و محتوای‌ درسی بهء شکلی توأم می‌بایست مورد توجه قرار گیرند و غفلت از نیازها و توانائیهای هریک از این سهء محور ممکن است بهء عقیم ماندن‌ هر برنامه‌ای منجر شود. تحقیقات انجام شده از اظهارات صاحبنظران مایل آموزش‌ و پرورش حاکی‌از آن بود که برنامه‌های درسی جغرافیا فاقد تحرک‌ کافی و لازم برای بکارگیری آموخته‌های آن توسط دانش‌آموزان است و اساسا تأکید بیش‌ازحد بهء بعد دانش در نردبان یادگیری سبب خستگی‌ و انزجار فراگرفتن،علیرغم میل قلبی نسبت بهء این درس است. مجموعه‌ای که پیش‌روی دارید راهنمای برنامه درسی جغرافیا در دوره‌های مختلف تحصیلی است که مصوبه شورای برنامه‌ریزی‌ درسی و آموزشی جغرافیای دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی‌ می‌باشد و بهء عنوان یک مرجع و راهنمای عمل مورد استفاده مؤلفین‌ کتب درسی جغرافیا قرار می‌گیرد. گزینش مدل و راهبردهای کلی برنامه‌ریزی درسی جغرافیا از آنجایی که در مدل‌های سنتی(خطی یا مرحله‌ای)ارزشیابی‌ در انتها قرار می‌گیرد و بازگشتی بهء اهداف و محتوا وجود ندارد و درنتیجه موجب مشکلات مختلف نظیر اتلاف هزینه،نیرو و غیره‌ می‌شود،لذا در این برنامه سعی بر آن است تا از مدل کنش متقابل یا فرایندی (Processing-or Interactive Model)(Kerr) بهء دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر آن استفاده شود تا بتوان باتوجه بهء پویایی‌ آن سطوح مختلف برنامه‌ریزی درسی را بهء یکدیگر مربوط و اصلاحات‌ و تغییرات لازم و مقتضی را در اهداف و سپس محتوا یا برعکس به‌وجود آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.