Skip to main content
فهرست مقالات

جغرافیا و بازدید علمی

نویسنده:

(4 صفحه - از 58 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، بازدید علمی، اطلاعات، جغرافیا و بازدید علمی، دانش‌آموزان، معلم، آموزش، آموزش جغرافیا، برنامهء بازدید علمی، سفر

خلاصه ماشینی:

"در شیوه‌های آموزشی جدید،همواره بر آموزش در فضای واقعی تأکید شده‌ است و بیش‌تر صاحب نظران در امر آموزش و پرورش بر این باورند که بازدید علمی‌ و مشاهدهء مستقیم پدیده‌ها،مؤثرتر از هر شیوهء آموزشی دیگری می‌باشد؛زیرا در جریان بازدید علمی،مطالب درسی به‌صورت عینی در مقابل دانش‌آموزان‌ قرار دارد و علم جغرافیا به دلیل ماهیت ذاتی خود و تعاریفی که از آن ارائه شده‌ است‌1،در اشاعهء آموزش از راه مشاهده و مطالعه میدانی سهم به سزائی داشت‌ است و طبیعتا بیش‌ترین نیاز را نیز به اجرای این روش آموزشی دارد. بازدید علمی موضوع جدیدی نیست و از گذشته تا به امروز همواره؟؟؟ توجه جغرافیدانان و دیگر اندیشمندان بوده است؛حتی روسو به امیل تو؟؟؟ می‌کند که برای کسب تجربه و دانش از جایی به جای دیگر سفر کند؛اما امروز بر اجرای این روش در آموزش جغرافیا بیش از هر روش دیگری توجه و تأکید شده است و با توجه به اهمیت آن در جهت گسترش زمینه موفقیت کودکان‌ نوجوانان و جوانان و آشنایی آنان با فعالیت‌های اجتماعی و مکان‌های مختلف‌ بسیاری از کشورهای جهان«به‌ویژه کشورهای اروپایی»امتیازات ویژه‌ای بر مسافرت افراد در این طبقات سنی در نظر گرفته‌اند. برای آشنایی بیش‌تر کودکان با دیدنی‌ها و در جهت ارتقای سطح آموزش،دانش‌آموزان آلمانی موظف‌ هر سال مدت معینی به مسافرت بروند(منبع شماره 6 ص 98 با تغییر و اضافه برنامهء بازدید علمی بازدید علمی باید با برنامهء از پیش تعیین شده انجام شود که در این صورت‌ مورد استقبال مدیران آموزشگاه‌ها نیز قرار می‌گیرد. مرحلهء یازدهم:«تهیهء گزارش بازدید علمی» دانش‌آموزان پس از اجرای بازدید علمی،جمع‌آوری اطلاعات اولیه‌ دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری از مشاهدات مستقیم،باید در مورد پدیده‌های مختلف مورد مشاهده،نتیجه بازدید و برخی نکات مثبت و منفی‌ در جریان سفر علمی،گزارشی تهیه و به معلم یا کلاس ارائه دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.