Skip to main content
فهرست مقالات

جغرافیا، دانش گذشته، حال و آینده (قسمت اول)

نویسنده:

(6 صفحه - از 30 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، آینده، دانش، آموزش، محیط زیست، دانش‌آموزان، توسعهء پایدار، مدارس، توسعه، محیط

خلاصه ماشینی:

"آن‌گاه دربارهء مسائل چالش‌برانگیزی همچون جهانی شدن، توسعهء ارتباطات و تغییرات مرزها و ارتباط بیش‌تر مردم جهان بحث می‌کند و به نقش‌ جغرافیا به عنوان دانش زیربنایی برای آموزش‌ در آینده می‌پردازد و چند راهکار ارائه می‌دهد. ممکن‌ است این سؤال مطرح شود که:«دربارهء چه‌ چیزی و چگونه باید فکر کرد؟» برای این کار،ابتدا به داده‌ها و منابعی‌ نیاز داریم تا براساس آن‌ها شیوه‌هایی را اتخاذ کنیم که دانش‌آموزان از طریق جغرافیا دربارهء آینده تحقیق و تفکر کنند. آیا پزشک می‌تواند بدون آگاهی از محیط رشد و توسعهء میکروب و نوع بیماری، بیماران را مداوا کند؟آیا کارخانه‌دار بدون‌ اطلاع از ویژگی‌های بازار فروش،قادر به‌ تولید و فروش کالاست؟اگر یک کارمند پست،کشور گینه را از گویان تشخیص‌ ندهد،آیا محمولهء ارسالی را درست به مقصد خواهد فرستاد؟تنها و تنها با آگاهی کافی و درک صحیح از جغرافیاست که مردم‌ می‌توانند مسائل و مشکلات را نه فقط در سطح محلی،بلکه در سطح جهانی حل‌ کنند و تصمیمات عاقلانه و درستی بگیرند. توسعهء پایدار تعریف رایج از توسعهء پایدار که توسط کمیسیون جهانی توسعه و محیط زیست مطرح‌ شد،به این قرار است:توسعه‌ای که نیازهای‌ نسل حاضر را برآورده ساخته است،بدون این‌ که توان نسل آینده را برای برآوردن نیازهایشان‌ به مخاطره اندازد. 5. مشارکت در برنامه‌ریزی‌های‌ توسعهء پایدار در صورتی که برنامه‌ریزی توسعه پایدار را برنامه‌ریزی جامع و همه جانبه‌نگر-که استفادهء بهینه از منابع را مورد توجه قرار می‌دهد و تداوم‌ توسعه را برای نسل‌های آینده نیز تضمین‌ می‌کند-بدانیم،جغرافیدان می‌تواند به این نوع‌ برنامه‌ریزی کمک کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.