Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی تدریس فعال توده های هوا در جغرافیا سال دوم متوسطه عمومی

نویسنده:

(5 صفحه - از 48 تا 52)

کلید واژه های ماشینی : توده‌های هوا، تدریس، الگوی تدریس فعال توده‌های هوا، دانش‌آموزان، نقشه، توده‌های هوا در جغرافیا سال، آزمون، تودهء هوا، ایران، بادکنک

خلاصه ماشینی:

"حالت اول:در صورتی است که بیش‌از 75 درصد دانش‌آموزان به سؤالات جواب دهند یا برای جواب دادن اظهار تمایل‌ کنند:«در این صورت پاسخ پرسش‌های آزمون را با کمک‌ دانش‌آموزان کامل می‌کنیم و فقط توضیح مختصری راجع به درس‌ قبل کفایت می‌کند. برای اینکار،با توجه به این‌که‌ توده‌های هوا یکی از عوامل تنوع اقلیمی ایران محسوب می‌شوند و این تنوع اقلیمی،موجب تنوع محصولات کشاورزی،میوه‌ها و مرکبات کشور شده‌است،می‌توان با ارائهء چند نمونه از میوه‌ها یا حتی تصویری از تنوع میوه‌ها و طرح سؤال راجع به علت این تنوع، در دانش‌آموزان ایجاد انگیزه کرد. «همچنین:«بچه‌ها،محل استان‌ خودمان را روی نقشه در نظر بگیرید و توجه کنید،کدام توده‌ها ممکن‌ است به استان ما وارد شوند و بر آب و هوای آن تأثیر بگذارند؟» آزمون فردی بعد از مدت تعیین شده برای مطالعه،اعلام می‌کنیم کتاب‌ها را ببندید. تعیین رابطهء نام گروه‌ها با عنوان درس در این مرحله،پرسش«رابطهءنام گروه‌ها با عنوان درس»را به‌ دانش‌آموزان یادآوری می‌کنیم و از گروه‌ها می‌خواهیم که توسط نمایندهء خود به آن پاسخ دهند(لازم است فرصت کافی برای اظهار نظر به گروه‌ها داده شود). سپس با توجه به این‌که نقشه کاملا گویا شده‌ است،با اشاره به نقشه،این سؤالات را از دانش‌آموزان می‌پرسیم: -چند تودهء هوا وارد ایران می‌شوند؟ -کدام توده‌ها باعث ایجاد بارش در ایران می‌شوند؟ -کدام توده باعث ایجاد سرمای شدید در ایران می‌شود؟ -کدام توده باعث رگبار در جنوب شرقی ایران می‌شود؟ -کدام توده باعث ایجاد هوای گرم در ایران می‌شود؟ -منشأ تودهء هوای مرطوب غربی کجاست؟ -از نظر بارش،کدام توده برای کشور ما مؤثرتر است؟ -کارشناسان هواشناسی وضعیت هوا را چگونه پیش‌بینی‌ می‌کنند؟ -..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.