Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش های رسمی زیست محیطی در برنامه های درسی جغرافیای دوره های راهنمایی تحصیلی و متوسطه ایران

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا ،راهنمای برنامهء درسی جغرافیا ،آموزش ،جغرافیای دوره‌های راهنمایی تحصیلی ،برنامه‌های درسی جغرافیای دوره‌های راهنمایی ،دوره‌های راهنمایی تحصیلی و متوسطه ،زیست‌محیطی ،محیط زیست ،متوسطه ،برنامهء درسی جغرافیای دوره‌های راهنمایی ،برنامهء درسی جغرافیای دورهء راهنمایی ،آموزش جغرافیا ،کتاب‌های درسی جغرافیای دورهء راهنمایی ،آموزش‌های زیست‌محیطی ،آلودگی ،جغرافیای دورهء متوسطه ،آب ،مسائل زیست محیطی ،رسمی زیست‌محیطی ،آموزش مسائل زیست محیطی ،آموزش جغرافیا در دورهء راهنمایی ،دانش‌آموزان ،ایران ،مسائل زیست محیطی جهان ،آموزش‌های رسمی زیست محیطی ،کتاب‌های درسی دورهء راهنمایی ،هدف‌های کلی آموزش درس جغرافیا ،مسائل زیست‌محیطی ،دوره‌های راهنمایی تحصیلی متوسطهء ایران ،رسمی زیست

خلاصه ماشینی:

"آن گاه راهنمای برنامهء درسی جغرافیای دوره‌های راهنمایی و متوسطه با توجه به‌ مندرجات آن‌ها در سه حیطهء شناختی،مهارتی و ارزشی با نگرش زیست محیطی مورد بررسی‌ قرار گرفته و مفاهیم برخاسته از هدف‌های کلی و جزئی آموزش جغرافیا در دورهء راهنمایی در کتاب‌های درسی این دورهء تحصیلی،مشخص و اعلام شده‌اند. ب)در کتاب‌های درسی دورهء راهنمایی‌ تحصیلی برخی مفاهیم و موضوعات مرتبط با موارد فوق الذکر که در متن کتاب جغرافیای‌ سال سوم راهنمایی گنجانده شده‌اند،عبارتند از:فرسایش،فرسایش خاک،تغییر در محیط،سیلاب،زندگی در نواحی پرخطر، شیوه‌های درست و نادرست استفاده از خاک‌ کشاورزی،آلودگی هوا،آلاینده‌های هوا، افزایش دمای کرهء زمین،زیست بوم‌ها، محدودیت منابع آب شیرین کرهء زمین،انفجار جمعیت،منابع طبیعی و انواع آن،مصرف‌ بی‌رویهء منابع،محدودیت و پراکندگی‌ تصویر صفحه مراجعه شود) نامناسب آب‌های سالم،نابودی جنگل‌ها، انواع مهاجرت‌ها،رشد بی حد نواحی‌ شهری،آلودگی محیط و وظیفهء ما،آلودگی‌ دریاچه‌ها و رودها،تهدید سلامتی انسان با انواع آلودگی‌ها(هوا،آب،صوتی و... بررسی راهنمای برنامهء درسی کتاب‌های‌ جغرافیای دورهء متوسطه از نظر هدف‌ها نشان‌ می‌دهد که آموزش‌های زیست محیطی:اولا مورد تأکید قرار گرفته‌اند و ثانیا در سه بعد دانشی،مهارتی و ارزشی(نگرشی)مورد عنایت واقع شده‌اند:10 در زمینهء شناختی،در فهرست‌ هدف‌های کلی آموزش جغرافیا در دوره‌ متوسطه آمده است: -گسترش آشنایی با شیوه‌های‌ بهره‌برداری منطقی از منابع و محیط -تعمیق شناخت روابط متقابل انسان و محیط -آشنایی با شیوه‌های حفاظت از محیط زیست -آشنایی با مشکلات و مسائل جغرافیایی‌ روز در مقیاس‌های محلی،ناحیه‌ای،ملی‌ و بین المللی -آشنایی با راه‌حل‌ها و تجربه‌های‌ کشورهای گوناگون در مقابل مسائل و مشکلات جغرافیایی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.