Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش جغرافیا و وسایل کمک آموزشی در کتابهای جدید التألیف جغرافیای دوره متوسطه

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : جغرافیا، آموزش جغرافیا و وسایل کمک‌آموزشی، آموزش جغرافیا، وسایل کمک‌آموزشی، آموزش جغرافیا و وسایل کمک، دانش‌آموزان، معلم، کتابهای جدید التألیف جغرافیای دوره، تدریس، وسایل کمک، علم جغرافیا، نقشه، وسایل کمک آموزشی، علم، تدریس جغرافیا براساس کتاب‌های جدید، ابزار، وسایل کمک‌آموزشی در تدریس جغرافیا، درس جغرافیا براساس کتاب‌های جدید، جغرافیا براساس کتاب‌های جدید التألیف، تصویر، استفاده از وسایل کمک‌آموزشی، تدریس جغرافیا، درس جغرافیا، فرایند آموزش مؤثر، اهمیت آموزش جغرافیا در جهان، آموزش درس جغرافیا کمک، وسایل در علم جغرافیا، علم جغرافیا بیش، وسایل کمک‌آموزشی نقش مهمی، وسایل کمک آموزشی استفاده

اهمیت آموزش جغرافیا در جهان امروز بیش از هر زمان دیگری‌ احساس می‌شود.جدا از معلم و دانش‌آموز،عنصر اصلی دیگری که‌ در فرایند آموزش مؤثر است،وسایل کمک آموزشی(وسایل آموزشی) است که در واقع،رابطهء بین معلم و دانش‌آموزان را آسان می‌کنند.اهمیت‌ این وسایل در علم جغرافیا بیش از سایر علوم،خصوصا در میان علوم‌ انسانی است.در در این نوشته که گزارشی است برگرفته از یک پژوهش‌ علمی،پس از تبیین جایگاه علم جغرافیا و تغییراتی که در کتاب‌های‌ درسی ایجاد شده است تا جایگاه آموزشی و آموزش جغرافیا و در ادامه یکی از عوامل مؤثر بر آموزش جغرافیا،یعنی وسایل کمک آموزشی در مباحث‌ کتاب‌های جدید التألیف مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی به منظور استفادهء بهینه از آن‌ها ارائه شود.

خلاصه ماشینی: "در در این نوشته که گزارشی است برگرفته از یک پژوهش‌ علمی،پس از تبیین جایگاه علم جغرافیا و تغییراتی که در کتاب‌های‌ درسی ایجاد شده است تا جایگاه آموزشی و آموزش جغرافیا و در ادامه یکی از عوامل مؤثر بر آموزش جغرافیا،یعنی وسایل کمک آموزشی در مباحث‌ کتاب‌های جدید التألیف مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی به منظور استفادهء بهینه از آن‌ها ارائه شود. مقدمه با توجه به تغییرات کتاب‌های‌ درسی جغرافیا در مقطع‌ دبیرستان،و هماهنگ با هدف‌های آن‌ها برای بالا بردن سطح یادگیری‌ دانش‌آموزان و همگام با هدف‌های آموزشی‌ (کلی،جزئی و رفتاری)گنجانده شده در کتاب‌های درسی، استفاده از ابزار و لوازم‌ کمک آموزشی بسیار مهم و الزامی است(راهنمای تدریس‌ جغرافیای 1 و2). روش‌های افزایش اثربخشی آموزش جغرافیا وجود ابزاری مانند نقشه،تضمین‌کنندهء ارتباطی دو سویه و قابل درک و تأثیرگذار و به عبارت دیگر،ارتباط مؤثر نیست، بلکه برای ایجاد ارتباط مؤثر بین دانش‌آموز و دبیر،علاوه بر وجود ابزارهای کمک آموزشی،رعایت سلسه‌ای از اصول و نکات به منظور مؤثرتر کردن آموزش و یادگیری اهمیت به سزایی‌ دارد که در دو قالب مطرح می‌شود: الف)نگهداری از ابزار ب)به کارگیری ابزارآلات جغرافیایی. بنابراین،یکی از ضروری‌ترین مواردی که مسؤولان آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار دهند،تهیهء این نوع وسایل و ابزار و تلاش برای حفظ و نگهداری از آن‌ها و توجیه چگونگی استفادهء مطلوب از آن‌ها برای کاربران در کلاس‌های ضمن خدمت است؛زیرا یکی از ارکان اساسی یادگیری هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.