Skip to main content
فهرست مقالات

جغرافیای بازار و بازارهای ایرانی

نویسنده:

(9 صفحه - از 3 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : بازار، فروش، بازارهای هفتگی، جغرافیای بازار و بازارهای ایرانی، فروشندگان، ایران، خریدار، کاروانسراها، راسته‌ی، قیمت

خلاصه ماشینی:

"جغرافیای بازار و بازارهای‌ ایرانی شاداب ارشادی‌ دفتر چاپ و توزیع کتب درسی تصویر صفحه مراجعه شود) با وجود این،همیشه یک موضوع درمیان کشورهای پیشرفته و درحال توسعه در مکانیسم بازار،مشترک است؛موضوع«تولید و توزیع و مصرف»که روشی‌ها و سیستم‌های آ در کشورهای آسیایی‌ و آفریقایی در مقیاس ابتدایی و به صورت بازارهای محلی و هفتگی‌ ظاهر می‌شوند و در ممالک اروپایی و آمریکایی در عالی‌ترین‌ مرحله‌ی تکامل،به شکل بزرگ‌ترین بازارهای عمده‌فروشی در می‌آیند. در چند دهه‌ی گذشته،بعضی معتقد بودند که با رشد جوامع شهری و گسترش تسهیلات‌ ارتباطی،همانند جاده،ماشین و غیره، بازارهای محلی ضرورت وجودی خود را از دست می‌دهند تاجایی که از این‌پس،وجود بازار هفتگی را در عقب‌مانده‌ترین نواحی و در مراکز روستایی توسعه نیافته باید جست‌وجو کرد. »7 اگرچه ممکن است در مواردی چنین عواملی در پیدایش بازار دخالت داشته باشند،ولی به‌طور کلی در شمال ایران موضوع انتخاب‌ روز بیش‌تر ریشه در فرهنگ خرافی اهالی دارد. البته باید متذکر شد،در بازارهای قدیمی مثل شنبه‌بازار انزلی،به‌علت قدمت و تکرار تشکیل این بازارها،حتی جا و محل‌ افراد نیز مشخص است و اگر کسی جدیدا برای فروش جنس به بازار بیاید،به سختی جای مناسبی برای فروش گیر می‌آورد. آن‌هایی که‌ ظهر در بازار می‌مانند،نماز خود را در کنار بساطشان می‌خوانند و شکل 3 تصویر صفحه مراجعه شود) از چایخانه‌ها و غذاخوری‌های سیار که از ملزومات این بازارها هستند،ناهار تهیه می‌کنند. در کاروانسراهای بین راه،کاروانیان برای حیوانات خود علوفه تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6:بازار فرش-تبریز و سایر خدمات مثل نعل‌بندی نیز می‌توانستند بیابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.