چکیده:
بیست سال از انتشار نخستین شمارهی مجلهی«رشد آموزش جغرافیا»سپری میشود.در این مدت،این نشریه یار معلمان و دبیران و دانجشویان جغرافیا بوده است و 783 مقاله شامل مقالات تألیفی و ترجمه را چاپ کرده است.بدیهی است در طول این بیست سال از نظر نوع مطالب،محتوا و ساختار ارائهی مقالات،بین شمارههای نخستین و شمارههای جدید تفاوت یا تفاوتهایی وجود دارد.مقایسهی بین این دودوره نشان میدهد که نه تنها بافت نویسندگان مقالات تغییر کرده و قشر جوان علاقهمند به جغرافیا به طور طبیعی جایگزین قشر قدیمیتر شده است،بلکه ساختار و نوع مقالات و روش ارائهی آنها نیز دچار تغییرات مثبتی شده است.با وجود این،هنوز هم در روش ارائهی مطالب،و منابع و مآخذ تفاوتهایی بین مقالات جدید به چشم میخورد.با توجه به ارزش این مجله برایتصویر صفحه مراجعه شود) دانشجویان،معلمان و دبیران،جای تأسف است که این نشریهی معتبر،جایی در خور توجه در طبقهبندی علمی مجلات مورد قبول وزارت علوم ندارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تحلیلی مقالات نشریه رشد آموزش جغرافیا دکتر داریوش مهرشاهی گروه جغرافیای دانشگاه یزد از بهار 1364 تا زمستان 1383 چکیده بیست سال از انتشار نخستین شمارهی مجلهی«رشد آموزش جغرافیا»سپری میشود.
از شمارهی نخست که با 58 صفحه و ده مقاله یا گزارش آغاز شد و تمامی مقالات به کلیات جغرافیا و مباحث عمومی پرداخته بودند،تا آخرین شماره (شمارهی 69 در این بررسی)که باز هم ده مقاله و گزارش داشت، اما سه نوشتار آن به مطالعات موردی میپرداخت،هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ ساختار،تفاوتهای بارزی در نحوهی ارائه مقالات دیده میشود.
گزارشها و گفت و گوها،بخش پرسش و پاسخ،اخبار جغرافیایی و معرفی کتابها و مقالات جدید داخلی و خارجی که بخش متفرقهی این تحلیل را شامل میشدهاند،105 مورد بودهاند که در حدود 4/13 درصد کل مطالب مجلهی رشد آموزش جغرافیا را شامل میشدهاند.
در پنج شمارهی نخست،اساسا از مطالعات موردی در مورد یک محل خاص در ایران مطلبی به چشم نمیخورد؛گویا که آموزش جغرافیای ما را از پرداختن به این خطه،فراغ خاطری بود است!نکتهی دیگر،تعداد بسیار کم منابع و مآخذی بوده است که در اغلب مقالات مورد استفاده قرار میگرفتهاند؛به طوری که میانگین تعداد منابع کمتر از چار بوده است.
از ویژگیهای مهم این مجموعه از مجلات این است که از مجموع 52 مقاله،16 مورد عمومی(یا نزدیک به 31 درصد)، 16 مورد گزارش و اخبار و معرفی کتابهای جدید(معادل 31 درصد)،9 مقاله مطالعات موردی(معادل 17 درصد)،7 مورد مطالب خاص آموزش و برنامهریزی جغرافیا(5/13 درصد)و 4 مقاله در مورد کشورها بودها ست که حدود 5/7 درصد کل مقالات این دوره را شامل میشده است."