چکیده:
در تدریس درسهای گوناگون،ضمن انتقال دانش،به دلیل کوتاهی نیمه عمر علوم،تنها به انتقال دانش و محفوظات بسنده نمیکنیم،بلکه سعی داریم دانشآموزان به صورت فراگیرندگان مادام العمر،به کسب دانش بپردازند و همچنین،تولیدکنندهی دانش باشند.ازجمله هدفهای مهم آموزش و پرورش،تقویت قدرت تفکر،افزایش خلاقیت و نوآوری،و حل مسأله در دانشآموزان است.از آنجا که دانش جغرافیا با زندگی انسان و مسائل و مشکلات آن درآمیخته است و وظیفهی کمک و راهنمایی به او را بر عهدهدارد،در این مقاله سعی کردهایم،ضمن معرفی و بیان مبانی نظری الگوی تدریس«بدیعهپردازی»1که به افزایش تفکر و خلاقیت دانشآموزان کمک میکند،چگونگی کاربرد آن را در تدریس جغرافیا،به طور نمونه و گام به گام،توضیح دهیم.در پایان نیز، تجربههایی را که در تدریس با الگوی بدیعهپردازی به دست آمدهاند، بیان داشتهایم.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که دانش جغرافیا با زندگی انسان و مسائل و مشکلات آن درآمیخته است و وظیفهی کمک و راهنمایی به او را بر عهدهدارد،در این مقاله سعی کردهایم،ضمن معرفی و بیان مبانی نظری الگوی تدریس«بدیعهپردازی»1که به افزایش تفکر و خلاقیت دانشآموزان کمک میکند،چگونگی کاربرد آن را در تدریس جغرافیا،به طور نمونه و گام به گام،توضیح دهیم.
تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه یکی از هدفهای آموزشی که در سالهای اخیر روی آن تأکید بسیار شده، آموزش و هدایت فرایند یاددهی و یادگیری از طریق شیوههایی از تدریس است که به پرورش قدرت تفکر و خلاقیت در دانشآموزان میانجامد،تا آنها بتوانند،در موقعیتهای گوناگون از زاویهی دیگری به موضوع یا مسأله نگاه کنند و گرهگشای مسائل و مشکلات زندگی خویش و جامعه باشند.
از آنجا که یکی از هدفهای مهم جغرافیا کم به انسان و راهنمایی او در زندگی است و پیوسته در آن به رابطهی متقابل انسان و محیط پرداخته میشود تا در این رابطه مشکلات کمتری بروز کنند،و در صورت بروز مشکل یا مسأله،جغرافیا خود را موظف به ارائهی راهحل برای آن میداند،استفاده از الگوی بدیعهپردازی که با شیوههای خلاق به حل مسأله میپردازد،روش مناسبی است.
نتیجه به کمک اینروش،قالب ذهنی اولیه در دانشآموزان که آتشفشان را پدیدهای خطرناک،وحشتآور،کشنده و غیرمفید میدانست،شکسته میشود و آتشفشانی به عنوان یک رفتار طبیعی محیط که ضمن مفید بودن میتواند در مناطق مسکونی یا نزدیک آن، خطراتی برای انسان داشته باشد یا زندگی او را تهدید کند،جایگزین آن میشود."