Skip to main content
فهرست مقالات

سرشت دینی آدمی (1): (نیاز به دین)/ تأملی در پرسشها و پاسخ های مذهبی (10)

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : دین ،انسان ،دغدغه‌های ،روح ،زندگی ،حیات ،دغدغهء ،عرفان ،باور ،ایمان ،اجتماعی ،عشق ،معرفت ،آدمی ( ،زیبائی ،زندگی بشر ،دغدغه‌های بنیادی روح انسان ،سرشت دینی ،دین‌گرائی ،پرستش ،دغدغهء انس ،همهء ،نگاه ،صحنهء زندگی بشر پیدا ،هستی ،جان و خمیرمایهء روح انسان ،جان و صحنهء زندگی بشر ،تمایلات ،جامعه ،معنا

خلاصه ماشینی:

"در اینجا نخست به برخی از اهم دلمشغولیها و دغدغه‌های‌ انسان که در همهء ادوار حیات آدمی او را همواره به تک‌وتاب آورده‌ و سرمایه و انرژی اولی و اصلی تکاپوی او در تمامی عرصه‌های‌ حیات و تمدن بشری شده است فهرست‌وار اشاره کنیم: 1-دغدغهء آگاهی و معرف(گریز از حیرت جهل و نادانی) 2-دغدغهء یقین(در مقابل شک و تردید،ظن و تزلزل نظری‌ و عملی) 3-دغدغهء معنا و آرمان،ایمان و امید(در برابر پوچی و نیست‌انگاری،یأس و بی‌ایمانی) 4-دغدغهء آزادی(تلاش برای رهایی از اسارت و بندگی، شی‌ء شدن و ابزار و آلت فعل دیگران بودن) 5-دغدغهء قسط و عدالت(در مقابل ظلم و ستم،تبعیض و نابرابری) 6-دغدغهء حاکمیت ارزشها بر روابط انسانی(برای محو فساد و فحشاء و خشونت و سبعیت در مناسبات اجتماعی) 7-دغدغهء راه،آئین زندگی و چگونه زیستن برای نیل به‌ سعادت(نجات از معلق بودن و نداشتن ساختار نظامی برای‌ زندگی،و نگرانی از عدم وصول به سعادت) 8-دغدغهء کرامت و عزت نفس(گریز از ذلت و خواری، تحقیر و توهین و احساس حقارت و زبونی) 9-دغدغهء فضیلت و کمال و آراستگی روح به زیبائیهای معنوی‌ (فرار از نقص و فقر و زشتی‌های خلقی) 10-دغدغهء تعالی یا مینوگرایی(فرار از دنیوی شدن و هم‌آغوشی با مادیت و ابتذال روزمره‌گی) 11-دغدغهء جاودانگی و بقا(گریز از مرگ و نیستی که حب‌ مال و حب فرزند و حتی حب نام و شهرت و صور دیگر دنیاگرایی‌ را بطور عمده می‌توان ناشی از این تمایل عمیق و نهادی آدمی‌ دانست) 12-دغدغهء تکیه‌گاه(ملجأیی که او را از اضطراب و دلهره و انواع ترس و حزنها و ناامنیها نجات بخشد در سختیها و بحرانها و نابسامانیها و طوفان حوادث،اطمینان و آرامش و امنیت‌خاطر آدمی‌ را فراهم آورد) 13-دغدغهء انس و صمیمیت:انسان موجودی است که‌ جدایی و تنهایی را برنمی‌تابد؛بدنبال کسی است که او را درک‌ کند؛همدل و همدرد و غمگسارش باشد؛حرفهای دلش را بشنود؛صمیمی‌ترین و نهائی‌ترین احساسها و خطورات جانش را بفهمد و بی‌هیچ پرده‌ای در محفل جان او حضور یابد و مجلس‌ انسی در سویدای ضمیر خود با او ترتیب دهد؛با او انس گیرد و آشنائی جوید تا او رفیق راهش و جلیس تنهائی‌اش شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.