Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در گفته ها و نوشته ها: جلوه های معلمی امام روح الله

(4 صفحه - از 3 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : امام، تدریس، حضرت امام ( ره )، تدریس امام ( ره )، معلمی امام روح‌الله، جلوه‌های معلمی امام، کلاس، خصوصیات درسی حضرت امام، احترام، نظم

خلاصه ماشینی:

"یکی از شاگردان امام خاطرهء جالبی در این مورد نقل کرده است:«حضرت امام(ره)پس از تبعید به‌ ترکیه و بعد از ورود به نجف،وقتی دیدوبازدیدها را پشت‌ سر گذاشته و برای تدریس به مسجد شیخ انصاری(ره)که‌ مملو از جمعیت بود،رفته بود روی منبر دو پله‌ای کوچکی‌ نشسته بودند. نظم در دسته‌بندی مطالب «ایشان مطالب درسی را خیلی عالی و مرتب تنظیم می‌کرد و همین نظم کمک بسیار مؤثری در بهتر و زودتر فهمیدن (به صفحه تصویرمراجعه شود) *برخوردهای کریمانهء امام با شاگردان باعث می‌شد که آنها خود را باور کنند و به تلاش بیشتری بپردازند؛زیرا با حفظ و رشد کرامت‌هاست که امکان سیر صعودی فراهم می‌شود. تسلط بر کلاس درس درست است که امام(ره)اهل بحث بود و در کلاس از اشکال،سؤال و انتقاد استقبال می‌کرد و هیچ‌وقت نمی‌شد که بخواهد با هیمنه و غلبهء استاد بر شاگرد جلوی سؤال و اشکال را بگیرد یا آن را متوقف سازد؛تا جایی که اگر سر درس اشکال نمی‌شد،می‌فرمودند:مگر مجلس ختم است‌ که همه ساکت هستید؟اما در عین حال،اگر سؤال و جواب‌ بیش از حد کش پیدا می‌کرد و خود این مسأله به شکل مانعی، روند تدریس را تهدید می‌کرد،از ادامهء آن جلوگیری‌ می‌کردند و می‌فرمودند:مگر تعزیه‌خوانی است که تو بگویی،من جواب بدهم؟!» و دراین‌باره خاطره‌ای تعریف کردند:«درس مرحوم‌ حاج شیخ این اشکال را داشت که حاج شیخ گاه مطلبی را عنوان می‌کرد و شاگردان اشکال می‌کردند و این اشکال و جواب آن‌قدر طول می‌کشید که گاه تمام وقت کلاس را می‌ گرفت و مطلب حاج شیخ ناتمام می‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.