Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در گفته ها و نوشته ها: جلوه های معلمی امام روح الله

(4 صفحه - از 3 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : امام ،تدریس ،حضرت امام ( ره ) ،تدریس امام ( ره ) ،معلمی امام روح‌الله ،جلوه‌های معلمی امام ،کلاس ،خصوصیات درسی حضرت امام ،احترام ،امام ( ،نظم ،خصوصیات درسی امام ،سر کلاس حاضر ،استاد ،برخوردهای کریمانهء امام با شاگردان ،تفکر ،خصوصیات حضرت امام ،شاگردان امام ،جلسهء درس ،جلسهء درس حاضر ،برخوردهایشان کریمانه ،وقت شاگردان ،در تدریس ،وقت کلاس ،جایگاه تدریس ،احترام به‌وقت شاگردان ،امام در تدریس ،گفته‌ها و نوشته‌ها ،برخورد صمیمانه با شاگردان ،تسلط بر کلاس درس

خلاصه ماشینی:

"یکی از شاگردان امام خاطرهء جالبی در این مورد نقل کرده است:«حضرت امام(ره)پس از تبعید به‌ ترکیه و بعد از ورود به نجف،وقتی دیدوبازدیدها را پشت‌ سر گذاشته و برای تدریس به مسجد شیخ انصاری(ره)که‌ مملو از جمعیت بود،رفته بود روی منبر دو پله‌ای کوچکی‌ نشسته بودند. نظم در دسته‌بندی مطالب «ایشان مطالب درسی را خیلی عالی و مرتب تنظیم می‌کرد و همین نظم کمک بسیار مؤثری در بهتر و زودتر فهمیدن (به صفحه تصویرمراجعه شود) *برخوردهای کریمانهء امام با شاگردان باعث می‌شد که آنها خود را باور کنند و به تلاش بیشتری بپردازند؛زیرا با حفظ و رشد کرامت‌هاست که امکان سیر صعودی فراهم می‌شود. تسلط بر کلاس درس درست است که امام(ره)اهل بحث بود و در کلاس از اشکال،سؤال و انتقاد استقبال می‌کرد و هیچ‌وقت نمی‌شد که بخواهد با هیمنه و غلبهء استاد بر شاگرد جلوی سؤال و اشکال را بگیرد یا آن را متوقف سازد؛تا جایی که اگر سر درس اشکال نمی‌شد،می‌فرمودند:مگر مجلس ختم است‌ که همه ساکت هستید؟اما در عین حال،اگر سؤال و جواب‌ بیش از حد کش پیدا می‌کرد و خود این مسأله به شکل مانعی، روند تدریس را تهدید می‌کرد،از ادامهء آن جلوگیری‌ می‌کردند و می‌فرمودند:مگر تعزیه‌خوانی است که تو بگویی،من جواب بدهم؟!» و دراین‌باره خاطره‌ای تعریف کردند:«درس مرحوم‌ حاج شیخ این اشکال را داشت که حاج شیخ گاه مطلبی را عنوان می‌کرد و شاگردان اشکال می‌کردند و این اشکال و جواب آن‌قدر طول می‌کشید که گاه تمام وقت کلاس را می‌ گرفت و مطلب حاج شیخ ناتمام می‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.