Skip to main content
فهرست مقالات

اسرار و مقارنات و اجزاء نماز

نویسنده:

(4 صفحه - از 27 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : نماز، حمد، حق، قیام، نفس، رحمت، خدا، وحدت ذات و کثرت صفات، عین، صفات

خلاصه ماشینی:

"الحمد لله رب العالمین هر حمدی چه برای خدا باشد و چه به ظاهر برای غیر باشد،در حقیقت برای خداست،چون اگر برای فضائل یا فواضل است، آغاز و انجام همه به اوست و نزد ما همه عاریت است. » *هر حمدی چه برای خدا باشد و چه به‌ ظاهر برای غیر باشد،در حقیقت برای خداست، چون اگر برای فضائل یا فواضل است،آغاز و انجام همه به اوست و نزد ما همه عاریت است. از حصری که از تقدیم‌ ضمیر در«ایاک نعبد و ایاک نستعین»استفاده می‌شود که قادری در همه وجه خدا و قدرت او ببیند،مگر اینکه هوای نفس پرستد، کما قال تعالی: «أفرأیت من اتخذ الهه هواه» 11و استعانت به غیر جوید،که در این صورت اگر بگوید ترا به عبادت تخصیص می‌دهم‌ و از تو استعانت می‌جویم،دروغ بزرگی گفته و خدا نیز مشرف بر ضمائر است. اما در عمل،عدالت است که در اخلاق حد وسط می‌باشد که‌ «المتوسط بین الاطراف کالخالی عنها»و از حضرت صادق(ع) نقل است که«الصورة الانسانیة هی الطریق المستقیم الی کل خیر و الجسر المدود بین الجنة و النار»،بلی«من عرف نفسه فقد عرف‌ ربه»نفس ناطقهء قدسیه نه داخل در قوای تن و نه خارج از آنهاست، و اگر کسی این نفس را بشناسد،در می‌یابد که تن و همهء قوا چون‌ ستارگان در طلوع آفتاب بیکران وجودش مستتر و مکشوف‌ می‌باشند. 15 این آیه دلالت دارد که مقصود،مطلق نعمت مانند دولت‌ و صحت نیست که به کافر و فاجر نیز داده است،بلکه نعمت علم‌ بالله و الیوم و الآخر توفیق طاعت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.