Skip to main content
فهرست مقالات

روش تدریس عربی راهنمایی سال دوم (2)

نویسنده:

(5 صفحه - از 54 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، معلم، تمرین، عربی، فعل، ضمیر، فارسی، مذکر، متن، جمله‌های

خلاصه ماشینی: "لذا معلم تخته را پاک کرده و در دو سمت آن این جمله‌ها را می‌نویسد: هو ذهب هی ذهبت هو ضحک هی ضحکت هو جلس هی جلست هو کتب هی کتبت (بهتر است ضمایر«هی»و«ت»در ستون دوم با یک رنگ‌ نوشته شوند تا دانش‌آموز متوجه وجود رابطه میان این دو شود) سپس از دانش‌آموزان سؤال می‌کند: -چرا برای فعلهای سمت راست از ضمیر«هو»استفاده‌ شده و برای فعلهای چپ از ضمیر«هی»؟ پس از دریافت پاسخ صحیح،معلم تخته سیاه را پاک کرده‌ و جمله‌های زیر را در دو سمت تخته می‌نویسد: هو ساذج هی غزالة هو مکار هی حمامة هو غراب(کلاغ)هی طفلة هو مریض هی مریضة (ضمایر«هی»و«ة»با رنگی متفاوت نوشته شوند تا دانش‌آموز به ارتباط میان آنها پی ببرد) وقتی نوشتن جمله‌ها تمام شد،باز معلم سؤال خود را مبنی‌ بر اینکه چرا برای اسمهای سمت راست از ضمیر«هی»استفاده شده‌ است؟،تکرار می‌کند؛و چون پاسخ صحیح را از دانش‌آموزان‌ دریافت نمود،تابلویی را که قبلا با خط درشت آماده کرده،به‌ دانش‌آموزان نشان می‌دهد: هو:به معنی«او»برای اسمهای مذکر به کار می‌رود هی:به معنی«او»برای اسمهای مؤنث به کار می‌رود متن برای تدریس متن معلم می‌تواند به ترتیب زیر عمل کند: 1-تخته سیاه را به دو قسمت تقسیم کند و لغات جدید را به‌ ترتیب زیر روی آن بنویسد: قلیلا:کمی هو:او(مفرد مذکر) هی:او(مفرد مؤنث) غراب:کلاغ النجدة:کمک من:از عندما:وقتی که نظره:چشمش،نظرش حجارة:سنگ سجیل:گلوله گلی ذهبت:رفت(مفرد مؤنث) شربت:نوشید(مفرد مؤنث) وقفت:ایستاد(مفرد مؤنث) سمعت:شنید(مفرد مؤنث) عجلت:عجله کرد(مفرد مؤنث) هربت:فرار کرد(مفرد مؤنث) قربت:نزدیک شد(مفرد مؤنث) قالت:گفت(مفرد مؤنث) حدث:اتفاق افتاد(مفرد مذکر) شکر:تشکر کرد(مفرد مذکر) قذف:پرتاب کرد(مفرد مذکر) نکته:تاء تأنیث فعلهای مؤنث با رنگی متفاوت نوشته شود 2-معلم یک‌بار با تلفظ صحیح این کلمات را قرائت می‌کند و از دو دانش‌آموز می‌خواهد که این کار او را تکرار کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.